Oproep kinderactiviteiten

Voorne Putten Rozenburg 24 april 2023

Er wordt gezegd: “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”. Een tegeltjeswijsheid met twee betekenissen. Wie investeert in de jeugd kan daar in de toekomst profijt van hebben of zodra men z’n jeugd achterlaat heeft men geen toekomst.

In de eerste kan ik me wel vinden, maar de tweede??? Daar ben ik niet zo zeker van. Werden we er in de ALV op attent gemaakt dat het grijsgehalte binnen ons ledenbestand best hoog blijkt te zijn, dan weten wij toch ook dat hier de mensen tussen zitten die zich op allerlei wijze voor het IVN actief inzetten. Al deze mensen vormen een bron van ideeën waar anderen inspiratie uit kunnen opdoen en waardoor er al de nodige activiteiten tot stand zijn gekomen.  Hieronder een greep uit het aanbod van kinderactiviteiten in onze regio waar IVN leden bij betrokken zijn:

• IVN leden verzorgen lessen over het Haringvliet in de klas en buiten op het Quackstrand.
  • Voor het bezoekerscentrum Tenellaplas van het ZHL organiseren ze kindermiddagen met onderwerpen als waterdiertjes, strand en kriebelbeestjes.
  • Ook worden er in en buiten het centrum speurtochten uitgezet en doeroutes verzorgd.
  • Op camping ‘t Weergors organiseren IVN vrijwilligers natuuractiviteiten.
  • IVN vrijwilligers reiken Natuurmonumenten de helpende hand bij kinderactiviteiten in de Kwade Hoek en de Scheelhoek.
  • En hopelijk zal er straks ook een programma komen in het Vrijheidsbos bij Brielle.

Er wordt dus al flink aan de weg getimmerd, maar om ook in de toekomst te kunnen zorgen dat kinderen zich blijven interesseren voor de natuur, zullen we er wel naar moeten streven vernieuwend te blijven. Nieuwe ideeën zijn dan ook heel welkom, samen weten we tenslotte meer dan in ons eentje.

Vandaar mijn vraag aan iedereen die dit leest:

Heb je een goed idee voor een kinderactiviteit? Deel dat idee: stuur me een mailtje met een korte samenvatting van de activiteit. Vergeet niet je naam te vermelden en hoe ik je het beste kan bereiken (mail of telefoon).

Ik hoop veel leuke en vernieuwende ideeën te ontvangen en hopelijk tot ziens om de tafel.

Met vriendelijke groet,

Wilma de Ruyter (waemderuyter@gmail.com)