Film de Eeuwig Bossen

IVN Rooi organiseert in samenwerking met het Roois Landschap een avond over bossen en houtwallen. We beginnen met een nieuwe film. Een documentaire van Jan Ketelaars, in samenwerking met Bert Maes, over het beheer en behoud van onze bedreigde inheemse bossen. Bert Maes die al meer dan 30 jaar onderzoek doet naar wilde bomen en struiken is hoofdpersonage. Lodewijk van Kemenade en René van Loon werken nauw met hem samen. In nog maar 3% van onze bossen en houtwallen komen wilde bomen en struiken voor. Waar staan ze en hoe werden ze in het verleden benut?

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft een Kaart gemaakt waar alle tot nu toe bekende wilde bomen en struiken in Nederland staan. In diverse musea zijn voorbeelden te zien van het historisch gebruik van hout. Er wordt onderzoek gedaan naar het DNA en naar jaarringen van wilde bomen. Op de genenbank worden zoveel mogelijk inheemse soorten gekweekt om ze voor uitsterven te behoeden. De wilde bomen blijken goed bestand tegen klimaatverandering.

Het beheer van de wilde bossen gaat nog niet overal goed. Soms worden soorten geplant die van nature niet thuishoren in een wild inheems bos. Uitheemse soorten kunnen het bos overnemen en de inheemse bomen verdringen. Daar zijn maatregelen voor nodig. Het beleid van het ministerie en de provincies is erop gericht om de kennis te vergroten. Zodat toekomstige generaties ook nog van onze prachtige bossen met wilde bomen en struiken kunnen genieten.

Na afloop Paneldiscussie

De maker van de film Jan Ketelaars is aanwezig om de film te introduceren en toe te lichten. Hoe wild zijn de houtwallen en bossen rondom Rooi? Na de film is er nog een slotakkoord, een paneldiscussie met een aantal “boomtoppers”, die de bossen in Rooi en omgeving als hun broekzak kennen. Onder andere Ger van den Oetelaar (Ark Rewilding) en Wim Bekkers (Roois Landschap) zetten zich al jaren in om het landschap vitaler en gevarieerder te maken, bomen en struiken spelen daarbij een sleutelrol, maar welke?

Voorproefje van de film:

Film Eeuwige bossen

Er is plaats genoeg in Mariendael, maar het is toch fijn als we ongeveer weten hoeveel mensen we kunnen verwachten. Heb je vooraf al een vraag of opmerking voor in de paneldiscussie, dan kun je die hieronder vast kwijt.

Voor meer informatie over de documentaire zie: www.eeuwigebossen.nl.

De inloop is vanaf 19:30, de film begint om 20:00 uur, aansluitend de paneldiscussie, de foyer is open tot 23:00 om nog wat na te bomen. Toegang is gratis, donatie welkom.

30 mei 2024 - 20:00
Wanneer