Florawerkgroep

Wat doet de florawerkgroep?

De werkgroep bestaat uit tien leden die zich bezighouden met het inventariseren van de wilde planten in deze regio. Ze nemen op volledig vrijwillige basis deel aan deze werkzaamheden. Kennis van de flora is meegenomen maar geen noodzaak. Al doende leert men, al is enige basiskennis wel prettig.

Per keer duurt een ronde tussen de vier en vijf uur, afhankelijk van het terrein en soms het weer. De gegevens worden doorgegeven aan Floron (Floristisch Onderzoek Nederland). Meer info vind je bij de activiteiten.

Kaardebol met hommel (I. Boonstra)

Inventarisaties

Aan het begin van het jaar worden er door Floron of de WFD (Werkgroep Florakartering Drenthe) kilometerhokken aangewezen ter inventarisatie. De florawerkgroep maakt daar een keuze uit.

Een kilometerhok beslaat, zoals het woord al zegt, een gebied van één bij één kilometer, uitgaande van de Amersfoortse X-Y-coördinaten. Een hok wordt na een aantal jaren opnieuw aangewezen zodat duidelijk wordt of er veranderingen plaatsvinden in de aanwezige flora.

Elke biotoop van zo’n hok wordt doorlopen en de aanwezige planten worden genoteerd en soms letterlijk geteld; dit laatste gebeurt bij bijzondere en/of zeldzame soorten.

Er wordt gewerkt volgens de methode Het Nieuwe Strepen; hierbij wordt een kilometerhok een keer door de werkgroep bezocht gedurende de daarvoor vastgestelde tijd, meestal tussen de zes en acht uur. Dit is afhankelijk van het gebied; een agrarisch hok vergt minder tijd dan een natuurgebied. De werkgroep verdeelt deze uren meestal over twee dagen met maximaal twee weken tussentijd.

Hetzelfde hok wordt door een andere, ons onbekende groep op een ander tijdstip ook geïnventariseerd, zodat er een totaalplaatje ontstaat.

Bij de inventarisaties staat het plezier dat de werkgroepleden beleven aan het samen bezig zijn in de natuur en het genieten van onze wilde flora altijd voorop en het feit dat we dan ook nog nuttig zijn voor de wetenschap is mooi meegenomen.

Het programma

In 2024 inventariseert de werkgroep op twee verschillende plekken (zie tabel). Wanneer je een keer mee wil, neem dan contact op met de werkgroep voor de starttijd en -plaats. Haar gegevens vind je op de contactpagina.

Datum Plaats
25 april Roden
1 juni Roden
20 juli De punt
27 juli De punt
3 augustus Roden
21 september Roden

Heb je interesse?

Lid of donateur zijn van IVN Roden-Norg is geen verplichting voor deelname, maar het wordt zeker gewaardeerd wanneer je lid wordt van de werkgroep. Waar en wanneer de inventarisaties plaats vinden bepalen we aan het begin van het voorjaar.

Op de contactpagina vind je hoe je de werkgroep kan bereiken.