IVN Rijk van Nijmegen is een vereniging van vrijwilligers, die jong en oud in aanraking wil brengen met de natuur en ook het belang van duurzaamheid wil benadrukken. We organiseren Cursussen over flora, fauna en landschap, met bijpassende excursies. Elk voor- en najaar wordt de Groencursus georganiseerd en er zijn cursussen over bijvoorbeeld bomen, insecten en paddenstoelen. Graag nodigen we je uit om met een IVN-natuurgids mee te gaan met een van onze excursies in de omgeving van Nijmegen, of om te komen werken in de natuur. Kijk bij Activiteiten wat het aanbod is voor de komende periode!

Veel van onze leden zijn actieve IVN vrijwilligers. Zij organiseren en begeleiden de cursussen en natuurexcursies in ons werkgebied. Onze jeugdgidsen verzorgen buitenlessen op scholen als ondersteuning van natuur- & milieueducatie en voor ouderen in zorgcentra hebben we een programma waarin we met hen terug gaan naar hun vroegere natuurbeleving. Er worden wandelroutes samengesteld en we brengen aan gemeenten en instanties adviezen uit. Door kleinschalig onderhoud in natuurgebieden bevorderen we bijzondere flora & fauna op specifieke plekken.

Iedereen die onze doelstellingen belangrijk vindt, kan ons steunen door lid te worden en kan desgewenst natuurlijk ook als vrijwilliger bij ons aan de slag! Gezamenlijk werken aan groene en duurzame initiatieven om jong en oud er bewust van te maken hoe leuk, leerzaam, gezond en belangrijk natuur is!