Tuintips april

OPERATIE STEENBREEK  GROENE – AAN – DE – SLAG – TIPS
APRIL – GRASMAAND
Water in je tuin
Wanneer je tuin (bijna) helemaal verhard is kan het water tijdens een plensbui ook naar de tuin van je buren lopen. Die zijn daar niet blij mee en dus: maak meer groen in je tuin en/of zet een opsluitband (= een rand van beton van 1 meter lang, 15 of 20 cm hoog, 5 of 6 centimeter dik) rond de verharding zodat water niet naar je buren kan lopen.

Tegels eruit: wat kan er in?
Leuk: haal er op willekeurige plekken een tegel uit, verwijder het zand, vul het gat met potgrond en zaai er bloemen in. Vanaf eind april kan dat. Ook kun je eenjarige planten kopen. Rond deze tijd is het aanbod groot maar tot half mei kan het ’s nachts soms vriezen (half mei ‘vallen’ de IJsheiligen) en daar kunnen de plantjes niet tegen. Dreigt er nachtvorst (bij een heldere lucht koelt de aarde sterk af en kan nachtvorst optreden) zet dan wat over je zaaisel heen (kist met een oude deken of iets dergelijks. Na de nachtvorst haal je de boel weer weg. Potten en bakken kun je misschien even binnen zetten.

Dier van de maand: egel
In een verharde tuin heeft een egel niks te zoeken, in een groene tuin wél. Het dier smult van slakjes, vruchten, een eitje dat uit een nest is gevallen, insecten en nog meer lekkers.
Als om je tuin een dichte afscheiding staat kan de egel niet binnenkomen. Zaag in de onderkant van de schutting met een decoupeerzaag om de vier, vijf meter een gat van, zeg maar, zo’n 10 x 10 cm.

Bloemen
Hangbakken aan een muur of schutting kunnen de boel ontzettend opfleuren. Je kunt er van alles in zetten. Natuurlijk bloemen (ook hangers zijn leuk zoals rankende Oost Indische Kers) maar ook kruiden of wat aardbeien. Nadeel van bakken is dat je ze regelmatig water moet geven. Meng door het gietwater (uit je regenton?) iedere week wat vloeibare mest.

Groenten en kruiden
Zaai in april je eerste groenten. Je kunt bijvoorbeeld denken aan lekkere, knapperige radijsjes of regenboogsnijbiet (groen, geel en rood blad: prachtig, vooral als de zon door het blad schijnt!) dat heerlijk smaakt in sla en in stamppot (bereiden zoals andijviestamppot). Snij de bladeren niet diep weg, dan groeien de planten opnieuw uit en kun je na korte tijd weer oogsten!

Fruit
Grappig, een aalbes of kruisbes op stam. Kruisbessen hebben dorens dus zet hem niet ‘in de loop’. Sommige kruisbesrassen hebben meer last van meeldauw (schimmel) dan andere. Vraag er naar bij je leverancier! Aan de voet van de plant is misschien plek voor een paar aardbeien planten.

Kids
Ben je een liefhebber van een verse worteltjes? Wist je dat er grappige, ronde worteltjes zijn die je gemakkelijk zelf kunt zaaien? ‘Parijse bak’ heten ze. koop de zaadjes in het tuincentrum.

Onkruid: waar komt het vandaan?
Sommige zaden, zoals die van de distel en paardebloem, hebben een parachuutje, een pluisje, waardoor ze gemakkelijk ‘meegenomen’worden door de wind. Dankzij die wind kunnen ze ook in jouw tuin terechtkomen. Uit het zaadje kan een nieuwe paardebloem of distel groeien.

Wordt het buitenweer?
‘Aprilletje zoet (= zacht weer) heeft nogal eens een witte hoed (= sneeuw)’.

Maandtips gemist? Kijk op de site van één van de aan Operatie Steenbreek deelnemende verenigingen in Lelystad

Groei & Bloei. Website: www.lelystad.groei.nl
IVN afdeling Lelystad. Website: www.ivn.nl/afdeling/lelystad
KNNV Lelystad. Website: www.knnv.nl/lelystad

Tuinvragen? Iedere maand tuinspreekuur (gratis) in de Duurzaamheidswinkel (Stadhuisplein). Vraag daar naar data en tijden.

Groene tuintips april