Kwelstrook Batavia

Kwelstrook Bataviastad, een bijzonder stukje stadsnatuur
Coördinator werkzaamheden voor het IVN is Dick Luijendijk.
Coördinator educatie/inventarisatiewerkzaamheden is Rob Holling.
Juist op een punt, waar je het eigenlijk niet verwacht, tussen Bataviastad en de Houtribweg, ligt een uniek stukje natuur. In deze strook komt (zout) kwelwater aan de oppervlakte. Vandaar de naam Kwelstrook Batavia. Door de hoogteverschillen in het gebied zijn er zowel natte als droge plekken, en kunnen de natte plekken zowel zoet als zilt zijn. Dit maakt dat het gebied in potentie een grote variatie aan flora en fauna kan krijgen. Voorwaarde hiervoor is dat het gebied zorgvuldig wordt beheerd en dat er regelmatig handmatig wordt gemaaid. De vrijwilligersgroep Kwelstrook Batavia voert, aan de hand van een beheerplan dat onder verantwoordelijkheid van Landschapsbeheer Flevoland is opgesteld, de werkzaamheden uit.

Iedere eerste zaterdag van de maand voeren vrijwilligers van het IVN, KNNV en Landschapsbeheer onderhoudswerkzaamheden uit. Voor informatie en aanmelden kun je contact opnemen met de coördinator Dick Luijendijk.

werkzaamheden kwelstrook Batavia ivm lelystad

werkzaamheden kwelstrook Batavia ivn lelystadPauze met een kopje koffie of thee hoort er ook bij.

werkzaamheden kwelstrook Batavia ivn lelystadOok in de winter zijn er werkzaamheden.

inventariseren kwelstrook Batavia ivm lelystad
Inventarisatie en educatiewerkzaamheden worden olv IVN Lelystad uitgevoerd.

Voor de werkdata en tijden zie de Homepagina of bij Activiteiten.
Verzamelpunt is het fietspad bij de Boeierbrug bij Bataviastad

Interessante artikelen