Paddenschermen opbouwen langs de Hambosweg. Amfibiën en reptielen

Paddentrek begonnen in de Hambos

Kerkrade 23 februari 2023

Donderdag 23 februari zijn enkele vrijwilligers van de Paddenwerkgroep met de medewerkers van wijkbeheer gemeente Kerkrade bezig geweest om op de Hambosweg de nieuwe paddenschermen te plaatsen. De nieuwe paddenschermen blijven staan tot 3 april en zijn aangekocht door de gemeente Kerkrade. Tijdens deze perioden van 39 dagen zullen vrijwilligers van de Paddenwerkgroep veilig de trekkende padden en salamanders weer naar hun voortplantingswateren aan de overkant van de Hambosweg de VVV vijver en de kleine vijver helpen. Nu de nachten warmer worden (meer dan 8 graden Celsius) en het regenachtig is, komen de padden en salamanders uit hun winterslaap. De paddentrek start vaak met het invallen van de duisternis en eindigt vaak weer als het later op de avond kouder wordt. Achter de paddenschermen zijn emmers geplaatst, waarin de trekkende dieren vallen die uit het Hambos komen. Met de hand worden alle dieren opgeraapt, gedetermineerd, het geslacht bepaald, geteld en in emmers gezet om ze even later bij het water vrij te laten. Dit heeft al duizenden padden, salamanders en kikkers het leven gered die anders hoogst waarschijnlijk platgereden zouden zijn. Als u wilt meehelpen bel dan de coördinator van de Paddenwerkgroep 06-51884583 en een van onze vrijwilliger loopt dan met u mee. Wij hebben een emmer om de dieren in op te bergen, weggooi handschoenen om de dieren op te pakken en veiligheidsvestjes.

Theo Wegh

ivn.kerkrade@gmail.com
Penningmeester, gids, administratie, padden- en vogelwerkgroepen
IVN Kerkrade