Grintenbosch natuureducatie
Dit jaar hebben we veel ondernomen de kateaker helemaal opnieuw ingericht met kasten gebouwd door Lidwien en Toon Rouwenhorst.
Na 20 jaar waren we toe aan opruimen en vernieuwen. Hoewel we dit tussendoor ook geregeld deden, maar nu op groter schaal en alle projecten.
Alle materiaal hebben we nu in dichte doorzichtige kratten per project. Ook zijn de projecten geheel vernieuwd de werkbladen voor de kinderen voor kabouterpad en dierenpad alle lente- en herfst- versies (elk 3 per verschillende voor op elkaar volgende jaren) opnieuw uitgevoerd en gelamineerd. Ook zijn de materialen soms vernieuwd of bij gemaakt.
De wateropdrachten in de lente waren ook veranderd de opdracht en werkboekje waren nu bij elkaar gevoegd. Dit werkte beter om de opdracht en het invullen bij elkaar te zetten. Ook waren hier wat nieuwe opdrachtjes. Dit project vinden de kinderen zo leuk dat ze niet willen stoppen.
Vogelproject is in het voorjaar ook vernieuwd . De ipad is nu maar een klein onderdeel van het gehele werk geworden Dit vinden wij als vrijwilligers veel prettiger, Want de kinderen waren meer met de iPad bezig dan met vogels spotten. We gaan nu met elk groepje en een vrijwilliger naar een (stilte)plek in het bos. Daar gaan ze leren verrekijker kijken en vogels spotten. De vrijwilliger kan wat helpen met aanwijzingen hoe je de vogels kunt vinden. Het verrekijker- gebruik en waar welk soort vogels te vinden zijn. Bijvoorbeeld de pimpelmeesjes in de berken laten een belletjes geluid horen. De winterkoninkjes zitten vaak wat lager tussen hulst en zo. Roodborstjes zijn brutaal en volgen de groep vaak al druk zingend. Boomklevers langs de stam kruipend. Eerst goed luisteren en dan gaan opletten waar de vogel zit. Dan samen goed kijken hoe ziet de vogel eruit. Dan mogen ze op de iPad even gaan invullen wat ze zien aan de pootjes , snavel , kleur van de veren en zo komen ze dan bij de goede vogel uit. Het blijkt dat de kinderen nu veel beter vogels spotten en er meer plezier in hebben. Het is zelfs zo dat een groepje van vier zei: gaan jullie twee maar op de iPad, dan gaan wij vast verder met zoeken naar vogels. Ze zagen zelfs een groene specht aan de overkant van de weg in een weiland! Op een vaste tijd lopen we terug naar de kateaker en daar mogen ze bij een vogel een nest maken van allerlei materiaal wat we klaar legden op de banken: takjes, schors, mos, halmen , houtsplinters. Zodra ze het nest klaar hebben mogen ze daar dan de eitjes uit de eierendoos bij zoeken. Er was een nieuwe vrijwilligster die dacht dat is toch veel te kinderachtig voor groep 7 om een nest te maken samen!
Nou het blijkt ze vinden het bijna allemaal een hele leuke opdracht om te werken aan een nest en dan te ervaren hoe lastig het voor een vogel moet zijn met 2 pootjes en een snaveltje. Ook het erbij zoeken welke eieren is altijd mooi. Duiveneieren bij een koolmeesjesnest!

Afgelopen week hadden we het Bomenproject voor groep acht. We hebben jaren met een bomenpaspoortboekje gewerkt. Maar het bleek dat ze het niet meer interessant genoeg vonden. We moesten de kinderen steeds aansporen om de opdrachten uit voeren. Ook gingen steeds minder scholen zich opgeven. Vorig jaar hebben de coördinators in korte tijd het bomenpaspoort veranderd in een ludiek bomenproject. Dat werkte al wat beter, maar het was erg intensief voor de begeleiding . We lieten de kinderen een rapsong maken over hun boom. Op het eind mochten ze het dan zingen en er werd met zaagbok en hamers op houtblokken muziek bij gemaakt. Het was een succes. Toch is er dit jaar een ander interactiever bomenproject gemaakt. Zonder zaagbok en hamermuziek.
De kinderen krijgen op school een filmpje te zien over boomhoogte meten en kompaslopen.
Bij ons begint het eerst met uitleg over het kompas waar het noorden zit en hoe je met de roos-draai-ring de graden instelt welke richting je op gaat lopen. Er werden soms hele goede vragen gesteld waarom en hoe je met het kompas werkt. Ook een boom meten met boomhoogte – driehoek van karton vonden ze bijzonder. Een enkele keer ook gezegd dat kan je ook net als een timmerman zonder hulpmiddel doen. Je gaat voorover hangen en kijkt tussen je benen door naar de boom die achter je staat. En kijkt wanneer kan ik de top zien. Verder werkt het hetzelfde als de driehoek.
De groepjes krijgen een rugtas met centimeter, verrekijkers en kompas mee. Elk groepje begint met het kompas achter de kateaker met de eerste aanwijzing op papier. Loop oost of westwaarts.
Lees het briefje goed want er volgen meer aanwijzingen. Bij de eerste boom moeten ze een doosje vinden, waar de volgende kompascode op staat . Weer kompas goed houden horizontaal op ooghoogte en de roos instellen op de graden. Kijk dan onder op het spiegeltje naar de richting. Nu staat er loop zoveel passen. Bij de volgende aanwijzing vinden ze de boom waar ze het volgende doosje vinden. Dan de boom hoogte en de stamomtrek meten samen. Ook een grappige opmerking: de cm is te kort voor dikke stam! Hoe los je dat nu weer op?

Het is belangrijk voor de volgende aanwijzing dat ze goed meten. Want er staat is de boom hoger dan….. en stam omtrek meer of minder dan ……. .Boom hoger dan zuidoost lopen en minder hoog naar het westen. Hier gingen ze soms de mist in. Maar door de aanwijzingen merken ze dat vanzelf een keer, want ze komen geen paaltje met nr 10 of 6 bijvoorbeeld tegen. Gaan ze goed komen ze bij het smalle beukenlaantje uit en daar mogen ze met de verrekijker 8 bomenweetjes op witte bordjes hoog in de boom gaan lezen. Eerst de verrekijker afstellen op een nummerpaaltje ,dat is handiger. Het lezen en dan onthouden of opschrijven blijkt langer tijd te kosten. Dus we stoppen gewoon op tijd om naar de kateaker te gaan voor de afsluiting het ren je rot quizspel. Er worden vragen gesteld met 4 antwoorden. Kies je antwoord ABC of D. Bij een fout antwoord ben je af. Als er 2 overblijven is er een laatste vraag. De winnaar krijgt de gouden boomschijf.
We hopen dat er volgend jaar wat meer scholen weer mee doen aan het bomenproject.
Nu volgen er volgende week nog kabouterpad herfst en het dierenpad herfst. Hier komen veel klassen voor naar het Grintenbosch.

