Vogels

Huiszwaluw onder uw dak, geef het door aan IVN!

Elsloo 24 mei 2023

Heb je een nest van de huiszwaluw (Delichon Urbicum) onder je dak dan mag je van geluk spreken, volgens een oud volksgeloof brengt een huiszwaluwnest geluk, en ben je een bevoorrecht mens.

Van klei bouwen ze een nest, in de vorm van een kommetje, onder de dakrand. Het is goed om te weten dat je de nestelende vogels niet mag verstoren en het nest niet mag verwijderen, zeker niet als ze al jongen hebben. Je kunt er een boete voor krijgen.

Het zijn zeer nuttige beestjes, ze vangen duizenden muggen en andere insecten per dag. Met zijn bek wijd open vliegt hij door de lucht. Ze noemen hem wel eens de vliegende stofzuiger. Denk daar maar eens aan wanneer je wakker wordt gehouden door een irritante mug.  En wie wil niet lekker genieten van de zomer en niet lastig gevallen worden door muggen. Koester de huiszwaluw en geniet van hun capriolen en prachtige geluidjes.

En wat betreft de vogelpoep, de huiszwaluw kiepert de poep gewoon naar buiten. Zodra de jongen zijn uitgevlogen komt hier een einde aan. Een stuk karton op de vensterbank en wat zand op de tegels zorgt ervoor dat na het uitvliegen de vogelpoep makkelijk op te ruimen is.

Vogelwerk groep de Wouw, inventariseert al jaren de nesten in Elsloo en Meers en geeft de gegevens door aan het kenniscentrum Sovon.

Heeft u een huiszwaluw nest onder de dakrand, aan voor- of achtergevel of aan een ander gebouw, geeft dit dan door aan IVN Elsloo, vogelwerkgroep de Wouw:  ivn.elsloo@gmail.com