Verslag ALV 25-april 2023

Tijdens de ALV van 25 april zijn 13 leden aanwezig.

Het 1e deel van de vergadering wordt voorgezeten door Gerard Wieten.

Na de behandeling van de algemene agendapunten: jaarverslag bestuur en jaarverslagen van diverse werkgroepen en de financiën wordt overgegaan tot de bestuurswisseling.

De vacature van voorzitter is al een tijd vacant en het bestuur is blij dat er een kandidaat is gevonden om de taak van voorzitter op zich te nemen.

Nieuwe voorzitter

Wim de Lange stelt zich voor en wordt en wordt vervolgens met algemene instemming tot voorzitter gekozen. Gerard overhandigd Wim de voorzittershamer (een echte rubberhamer) en wenst Wim veel succes.

In het bestuur vindt ook nog de volgende wisseling plaats: Muriel Vorsselman wordt algemeen bestuurslid en Gerard Wieten neemt de taak van secretaris van haar over.’

Met Hedwig Linssen als penningmeester is het bestuur van onze vereniging bijna compleet. Er staat nog één vacature van algemeen lid open. Voelt u zich geroepen? Schroom niet, maar meldt u aan bij de voorzitter.

Jubilaris

Vervolgens vertelt de nieuwbakken voorzitter dat er een jubilaris in ons midden is.

Dirk de Haan is 40 jaar vrijwilliger bij IVN. Deze duizendpoot doet enorm veel de afdeling Dronten. Zo is hij betrokken bij de Natuurgidsenopleiding in Flevoland, organiseert hij maandelijks in Dronten en Swifterbant de jeugdnatuurclub, houdt hij 2x in maand met een groep natuurliefhebbers een natuurwandeling, is hij de initiator van de natuurcursussen voor inwoners van de gemeente Dronten en geeft geregeld excursies aan kinderen van de basisschool en het voortgezet onderwijs. Verder verzorgt hij maandelijks de nieuwsbrief en zorgt hij ervoor dat de website er picobello uitziet. Met recht een duizendpoot dus.

Naast een bos bloemen ontving Dirk van de voorzitter een oorkonde en de gouden speld van IVN. Gevraagd naar de motivatie om dit vrijwilligerswerk 40 jaar vol te houden is het antwoord: ”Het is elke dag weer een feestje wanneer je kinderen en volwassenen de wonderen van de natuur mag laten zien, horen, voelen en proeven.”

Salamanderonderzoek

Na de pauze vertelt Rebecca Wielink van Landschapsbeheer Flevoland en de stagiaire Lindie over: Tuinvijvers voor salamanderonderzoek

Inwoners van Swifterbant, Dronten en Biddinghuizen die het leuk vinden, konden in het voorjaar onderzoek doen in hun eigen tuinvijver naar de alpenwater- en de kleine salamander.

De Alpenwatersalamander is herkenbaar aan zijn feloranje ongevlekte buik. De mannetjes zijn in het voorjaar donkerblauw met een zwart-wit geblokte rugkam en een band van zwarte stippen op de flanken. De vrouwtjes hebben een meer blauwgrijs tot grijsgroene kleur en lijken vaak gemarmerd. Alpenwatersalamanders kunnen tot ongeveer 12 cm groot worden.

De kleine watersalamander heeft een grijs-, leem- tot olijfkleurige rug en flanken. Zijn buik is geel tot oranje met donkere zwarte vlekken. Tussen de flanken en de buik loopt nog een lichte, wit tot zilverige band. De kleine watersalamander kan tot 11 cm groot worden.

Het onderzoek is niet zo moeilijk: je schijnt gewoon in het donker met een zaklamp in de vijver en kijk of er salamanders te zien zijn. Er volgt een presentatie van de resultaten.
In Dronten en Swifterbant zijn de alpenwatersalamander en kleine watersalamander waargenomen.

Na afloop van het officiёle gedeelte is er, onder het genot van de hapje en een drankje, nog volop gelegenheid voor de nababbel.

Johan Bonsink