Bijen

Stem op de wilde bij als tuinheld van Dronten

Dronten 19 juni 2023

Stem op de Tuinheld van Dronten en laat jouw tuin tot leven komen!

Wist je dat bloeiende bloemen, kwetterende vogels en zoemende insecten niet alleen leuk zijn om naar te kijken, maar ook heel nuttig zijn? In de natuur werkt alles samen, en de Tuinhelden kunnen jou een handje helpen!

Wie zijn de Tuinhelden? Het zijn dieren en planten die jou helpen in de tuin. Ze bestuiven de (moes)tuin, fungeren als natuurlijke insectenbestrijders en houden alles netjes opgeruimd. In gemeente Dronten hechten we veel waarde aan groene buurten. Het is goed voor planten, dieren én mensen! Als jij zorgt voor een groene tuin, komen deze hulptroepen vanzelf naar je toe om je gratis te helpen!

Hoe kunnen de Tuinhelden jou helpen? Insectenetende Tuinhelden voorkomen dat insecten een plaag vormen, zoals de koolmees die de eikenprocessierups bestrijdt. De egel en de watersalamander eten muggen, waardoor jij minder gestoken wordt. Bijen, hommels en andere insecten zorgen voor bestuiving van planten, wat essentieel is voor fruitbomen in de tuin. En laten we de bodemdieren niet vergeten, zoals wormen. Ze spitten de grond om, breken plantenafval af en zorgen voor een gezonde bodem waar tuinplanten goed op kunnen groeien.

IVN Dronten steunt de wilde bij en hoopt daarom dat u ook op de wilde bij wilt stemmen.

Stem op de wilde bij als Tuinheld van Dronten! 🐝 Wilde bijen hebben een belangrijke rol in onze voedselketen. Voor groenten en fruit zijn vaak afhankelijk van bestuivende insecten zoals wilde bijen. Doe mee met de verkiezing en geef de wilde bij de waardering die ze verdienen! Stem voor 1 juli op de #TuinheldVanDronten  #StemOpDeWildeBij www.dronten.nl/tuinhelden