Excursie verslag van de eerste excursie van de Vogelherkenningscursus.

Zaterdag 17 februari 2024 was de eerste excursie van de Vogelherkenningscursus. Van de 15 deelnemers gingen er 13 mee. Als versterking van de begeleiding gingen Wilma Hoogenhuizen en Stef Wennekes mee, naast natuurlijk Gerard Wieten en ondergetekende.  We kregen ook medewerking van Camera Nu met het uitlenen van twee telescopen en een kijker.
We vertrokken om half negen op de bekende parkeerplaats bij de Ark. Volgens de Weerradar beloofde het een redelijk mooie dag te worden. Het was inderdaad een mooie windstille en droge dag en niet te koud. Bijna een unicum deze tijd.
Het doel van de excursie was een nieuw aangelegd moerasgebied aan de Noordkant van het Reevediep grenzend aan het Drontermeer. Het gebied ligt achter de dijk. Toen we bovenaan de dijk beklommen hadden opende zich voor ons een uitzicht met een plas vol met eenden. Voor de meeste van de cursisten was dit al een unicum. Het bleek dat er naast de wel bekende wilde eend er nog een heel consortium van andere soorten te zijn. Met de telescoop werd een heel lijstje van soorten afgewerkt, die we op de theorieavond hadden behandeld.  Veel smienten en als kers op de taart enkele nonnetjes. Echt een beauty. We liepen over de dijk naar een tweede plas waar we nog wat enkele andere soorten zagen zoals de slobeend en de wintertaling.
Onderweg naar het derde doel stopten we langs de weg met uitzicht op een flinke groep kolganzen, brandganzen en grauwe ganzen. En een groep Smienten. De 2 soorten meeuwen die we zagen was een stap te ver voor de beginnende cursisten. Die hadden we ook nog niet behandeld! Als derde doel gingen ook nog naar het begin van de brug over het Reevediep. Door het hoge water daar stonden alle slikplaten onder water. Dus geen steltlopers behalve dan de bekende kievit. De grote zilverreiger was nieuw.
Ik kom vaker in dit gebied, maar je zou bijna vergeten dat dit bijna uniek is met zo veel soorten in deze aantallen bij elkaar. Nederland is bij uitstek een favoriet overwinteringsgebied van wintergasten uit Noord en Oost Europa.

De gespotte soorten: aalscholver, blauwe reiger, brandgans, buizerd, ekster, grauwe gans, grote Canadese gans, grote zilverreiger, kievit, knobbelzwaan, kokmeeuw, kolgans, krakeend, kuifeend, meerkoet, nijlgans, nonnetje, ooievaar, scholekster, slobeend, smient, spreeuw, stormmeeuw, tafeleend, wilde eend, wintertaling, zwarte kraai. 27 soorten

Bijna alle soorten zijn behandeld op de eerste theorieavond, bijna een unicum!

Peter