Werkgroep neemt nieuw gereedschap in ontvangst Buurt vergroenen

Nieuw gereedschap en verse knoppen in de boomgaard Buergaard

Delft 3 april 2023

Afgelopen zaterdag ontving de werkgroep de Buergaard nieuwe onderhoudsmaterialen van IVN Delft. De werkgroep is er blij mee! Elke 1e zaterdagochtend van de maand zijn zij te vinden in de historische hoogstamfruitboomgaard in de Tanthof. Gert Jan Majoor, coördinator van de groep, kan niet wachten het materiaal aan het werk te zetten.

Komend jaar

De werkgroep kijkt uit naar de rest van het jaar. Met vele handen, snoeigiraffen, scheppen en scharen zorgen zij er komend jaar ook weer voor dat de boomgaard in goede conditie blijft en de biodiversiteit op peil. Op 1 april kondigt de lente zich al aan, “vanaf nu gaat het hard”,  kondigt Gert Jan aan.

De knoppen van de hoogstamfruitbomen lopen uit, het gras staat inmiddels op kuithoogte en het fluitenkruid schiet de grond uit. “Kom over 2 weken maar eens terug”, zegt Gert jan, “dan weet je niet wat je ziet”. Met die groeispurt op komst, kijkt de werkgroep ook al uit naar de komst van de schapen die de boomgaard elk jaar begrazen. En na het grote onderhoud op een deel van de houtwal, ligt de boomgaard er weer goed bij, “maar er is nog genoeg te doen!” lacht Gert Jan.

Samenwerken

Gelukkig trekt het onderhouden van een dergelijke plek, vlak bij een woonwijk ook nieuwe mensen. Zo heeft de werkgroep er recent alweer 2 nieuwe vrijwilligers bij, die vlakbij wonen. Zo trekt de nieuwe vrijwilliger Everton het fluitenkruid uit de grasweide op instructie van Gert Jan. “En we helpen elkaar”, vertelt Gert Jan. Zo hebben ze bijvoorbeeld van de kinderboerderij van de Tanthof een verse portie mest gekregen om de grond te verrijken. EN dat is mooi, want IVN Delft had hen in de zomer nog geholpen  met het organiseren van slootjesdagen op de Waterdag en een vleermuizentocht vanaf de kinderboerderij georganiseerd. Zo verbindt natuur mensen en organisaties in een wijk!

Fluitenkruid verminderenVele handen maken licht werk

Helpen of kijken?

Neem vooral eens een kijkje aan het eind van de Gandhilaan of meld je als vrijwilliger bij Gert Jan.