Lezing De Groenzoom

Lezing door Cor Norman (Beheerder en gastheer Groenzoom)

Tussen Berkel en Rodenrijs, Pijnacker en Zoetermeer ligt een natuur- en recreatiegebied van 450 ha groot. Het is nog betrekkelijk jong, in 2010 is begonnen met de aanleg, dus nog volop in ontwikkeling. Maar nu al is het een aantrekkelijk weide-, plassen, en slotengebied waar het goed toeven, fietsen en wandelen is. En door goed beheer zijn al heel wat vogels, vlinders en ander insecten te vinden. Soorten die onder andere genoemd worden zijn: lepelaar, argusvlinder, haas, libellen, grutto, zwarte ibis, buidelmees, steltkluut en oranjetipje. Door de waterrijkdom zijn ook de kievit, grutto, tureluur en kluut hier (broedend) te vinden.

Een heel interessant gebied dus, dat deel uitmaakt van de Groen-blauwe slinger, de ecologische verbinding tussen Midden-Delfland (Ackersdijkse Plassen) en het Groene Hart. Cor Noorman is al vanaf het begin bij dit gebied als beheerder betrokken en vertelt 9 maart over het gebied en zijn bezigheden, wat er allemaal nodig is voor een goed beheer en wat dat oplevert. En natuurlijk geeft hij tips om het gebied te bezoeken en vertelt hij over wat er te zien en te beleven valt in het gebied.

Toegang

Toegang is gratis. Het aantal plaatsen is beperkt, dus wees er tijdig bij.
Inlooptijd in de Papaver: 19.40 uur.

De lezing zal ook via YouTube te zien zijn via de onderstaande stream op YouTube-kanaal:

YouTube-lezingenkanaal

Op dit kanaal kunt u ook de lezing van 60 jaar Vogelwacht van donderdag 1 december 2022 terug zien.

Voor meer informatie: naast de site van IVN ook:
www.vogelwachtdelft.nl

Deze lezing wordt georganiseerd door drie natuurverenigingen: IVN Delft / Natuurlijk Delfland / Vogelwacht Delft en omstreken.

Onderdeel van een lezingencyclus

Deze lezing is de tweede van de 6 lezingen die de drie in Delft actieve natuurverenigingen in de wintermaanden organiseren. Nu de coronabeperkingen voorbij zijn, zijn ze weer fysiek in De Papaver maar kunnen tegelijkertijd via YouTube gevolgd worden. De lezingen beginnen om 20.00 uur en vanaf 19.45 uur kan men naar binnen. Er is plaats voor 50 personen en …. Vol is Vol.

De Papaver, Korftlaan 6, 2616JL Delft

Papaver