Beukenburg en De Leyen

De bossen, weilanden en akkerlanden van Beukenburg en De Leyen vormen samen een geheel. De Leyen ligt op de dekzanden van de Heuvelrug. Beukenburg ligt voor het grootste deel lager: op de overgang naar het veenweidegebied, waar het dunne laagje hoogveen lang geleden afgehaald is. Het beheer is grotendeels in handen het Utrechts Landschap.

Beukenlanen en beukenbos wisselen af met stukken naaldbos, oude eiken en eikenhakhout. Bij een uitgediepte watergang vind je een aantal oude lindes. Er broeden bijvoorbeeld haviken en je ziet en hoort er de buizerd, spechten en veel kleine zangvogels. Ook dassen, reeën en eekhoorns voelen zich thuis in Beukenburg en De Leyen.

Wandelen

Door het gebied loopt een wandelroute van ongeveer 3,5 km die aangegeven wordt met paaltjes met een rode markering. Onze vrijwilligers hebben deze route bewerkt tot een belevingsroute van 5,5 km. Met deze route wandel je door een afwisselend gebied met bos en open ruimtes. Het gebied is rijk aan mooie natuur. Op diverse plekken zie je daarbij nog duidelijke sporen van de geschiedenis van het gebied. We laten je graag kennismaken met deze natuur en geschiedenis. Denk daarbij aan hoogbejaarde bomen en sporen van dieren, waaronder de das.

Belevingsroute

Route in app

De route van 5,5 km staat in de IVN Routes app. Klik door voor meer informatie.

Route in PDF

Of download de beschrijving met wandelinstructies als PDF-document. In de beschrijving staat ook hoe je de kortere route van 3,5 km kunt lopen.

Elders op pad?

Er staan meer wandel- en fietsroutes in de app. Klik door om deze te bekijken.

Meer lezen