Apeldoorn e.o. – Fietsroutes in pdf

Onderstaande routes zijn alle direct te downloaden als pdf-bestand en af te drukken in A4-formaat. Behalve een kaartje en de routebeschrijving is ook interessante natuur- en cultuurhistorische informatie opgenomen.

Apeldoorn

Bomen in Beeld – 16 km

Deze route laat zien waarom Apeldoorn in 2018 Bomenstad van Europa is geworden. Je kunt de route zowel fietsen (eventueel met uitstapjes) als wandelen.

Sporen van IJzer – 45 of 67 km

Deze fietsknooppuntenroute, met enkele uitstapjes ter zijde, voert langs allerlei locaties die iets met de ijzerwinning te maken hadden.

Ugchelen

Onderstaande fietsroutes zijn vanaf Hotel/Restaurant De Cantharel in Ugchelen. Start- en eindpunt van deze routes is het Buitenhuisje bij Van der Valk Hotel Apeldoorn – De Cantharel, Van Golsteinlaan 20 in Ugchelen. Voor gasten van de Cantharel is aldaar parkeergelegenheid beschikbaar.

Rondje Kootwijk – 35 km

Een route door het hart van de Veluwe, met een tweetal uitstapjes: naar de schaapskooi van Hoog Buurlo en naar het zendstation bij Radio Kootwijk. Via de vroegere halte Assel naar het dorpje Kootwijk. Vervolgens over de Hoog Buurlose heide en door de bossen van Hoenderloo en Spelderholt terug.

Kroondomein en Apeldoorn stad – 40 km

Een route ‘op en neer’ over de Asselse heide naar het dorpje Hoog Soeren en vandaar door de uitgestrekte bossen van Kroondomein Het Loo. Bij Wenum/Wiesel weer in de bewoonde wereld en over het traject van een oude spoorlijn naar de Wenumse watermolen. Door een landelijk gebied en via het fietspad langs het Apeldoorns kanaal naar de stad.

Rondje Loenermark – 40 km

Deze route voert door landschappelijk fraaie delen van het zuidelijke buitengebied van gemeente Apeldoorn. Van de meer open landschappen bij Beekbergen, Lieren en Oosterhuizen gaat de tocht naar de glooiende bossen en heide bij Loenen. Terug via het Deelerwoud en de bosrijke omgeving van Hoenderloo.

Rondje IJsselvallei – 57 km

Een langere route grotendeels door landbouwgebied naar de uiterwaarden van de IJssel. Langs de Beekbergse beek richting Voorst.  Via de Voorster Klei met in de verte de ruïne van slot Nijenbeek. Door de bossen bij Klarenbeek  weer terug naar Beekbergen.

Posbank – 60 km

Het Veluwemassief met de Loenermark en Posbank is tijdens de voorlaatste ijstijd ongeveer 150.000 jaar geleden gevormd. Vanuit het noorden stromende gletsjers duwden klei-, grind- en zandafzettingen van de oer-Rijn op tot stuwwallen. Tijdens de laatste ijstijd, brachten krachtige westenwinden ongeveer 20.000 jaar geleden veel stuifzand en sneeuwsmeltwater sleet diepe dalen in de stuwwallen. De huidige heuvels en (droog)dalen zijn daarvan de stille getuigen.

Staverden-Garderen – 61 of 45 km

Deze route voert door de landbouwenclave rond Garderen en Uddel. Je  komt langs de Staverdense beek, over de Ermelose heide en door de bossen bij Kootwijk. Uitstapjes zijn mogelijk naar het Uddelermeer, landgoed Staverden en de Ermelose schaapskooi.

Planken Wambuis – 66 of 56 km

Deze fietsknooppuntenroute gaat door het gebied ten zuiden en westen van Otterlo. Door de uitgestrekte heidegebieden van de Ginkelse Heide, de Eder Heide en van landgoed Het Planken Wambuis rond de voormalige landbouwenclave Mossel.
Download routebeschrijving

Veluwe

5 Fietsroutes over de Veluwe

Er zijn 5 fietsroutes langs fietsknooppunten vanaf diverse toeristische informatiepunten in en rond Apeldoorn. Deze zijn opgenomen in een boekje van Apeldoorn Partners (UITinApeldoorn). Voor elke route kunt u hier een blad met de route, de knooppunten en extra informatie downloaden.