Over WoesteLand

Werken in de natuur

Tijdens WoesteLand activiteiten gaan we altijd de natuur in. We werken vaak samen met Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer, maar soms ook voor de Landschappen, een buitenlandse natuurorganisatie, een particuliere natuurbeheerder of een biologische boer. Het werk dat we doen is nodig om de natuur in stand te houden en te herstellen, zo helpen we de biodiversiteit. We doen veel verschillende soorten werk, zoals je hieronder leest.

Zagen en stekenWoesteLand

Als we niets doen, verandert alle heide in Nederland langzaam in bos. De zaden van loofbomen en naaldbomen nestelen zich op de heide, en groeien sneller dan de heideplanten. Zonder heide verdwijnen ook bijzondere vogels, vlinders en insecten. Op veel plekken wordt dit voorkomen door traditionele beweiding met schapen. Als dit tijdelijk niet is gebeurt, zijn de bomen soms zo hoog geworden dat de schapen er weinig meer aan kunnen doen. Dan komen wij dus in actie.

Exoten bestrijden

In de jaren twintig van de vorige eeuw introduceerden terreinbeheerders de Amerikaanse vogelkers in Nederland. Het idee was dat deze plant goed was voor de groei van dennen. Het werd een ware plaag. Hierdoor is er geen ruimte meer voor zeldzame Nederlandse soorten en dreigden deze uit te sterven. Voor veel kleine bomen worden schapen of geiten ingezet om ze weg te grazen. Amerikaanse vogelkers is echter giftig. Als een schaapskudde langs loopt en er wordt wat geknabbeld, zal er niet veel gebeuren. Maar om deze boompjes echt weg te krijgen zou intensieve begrazing nodig zijn, en daar kunnen de dieren dood aan gaan. Met veel handwerk werken terreinbeheerders en vrijwilligers dus al vele jaren aan het verwijderen van deze en andere exoten.

StrandjuttenWoesteLand

We kennen allemaal het afval op het strand, overboord gegooid of gevallen van schepen, achtergelaten door toeristen of gedumpt. Zeker na zware herfst- en winterstormen kunnen duizenden kilo’s afval op het strand aanspoelen. De containers die enkele jaren geleden overboord zijn geslagen van de MS Zoë maakten het probleem nog een stuk erger. Zonder mensenhanden blijft alles op het strand liggen. Ondertussen raakt de grond vervuild en hebben planten en dieren er last van. Met WoesteLand helpen we een handje. En als bonus vinden we meestal brievenpost!

WilgenknottenWoesteLand

Knotwilgen waren vroeger een bron van hout. Tegenwoordig zijn er ze vooral voor alle steenuilen, slakken en insecten: een ideaal huisje! Voor de natuur zijn knotwilgen dus belangrijk, daarnaast zijn ze ook nog een belangrijk cultuurhistorisch deel van het landschap. Als een knotwilg te groot wordt, scheuren de takken af en sterft de boom. Door de wilgen elke paar jaar te knotten voorkomen we dit.

En verder…

Hiernaast doen we nog veel meer. Zo hooien we, plaggen we, helpen we soms met vee of brengen we een afrastering aan. De boswachter of bio-boer legt uit waarom en wij gaan aan de slag. We worden vaak ingezet bij klussen die echt met de hand moeten, bijvoorbeeld omdat de vegetatie zo kwetsbaar is dat er geen zware machines op kunnen. Met zoveel verschillende landschappen en zoveel verschillende soorten werk is elke vakantie met WoesteLand anders!

Meer weten over de onstaansgeschiedenis van WoesteLand? Lees meer op de WoesteLand website.