Workshop Natuurkoffer

Eén op de tien bewoners van zorglocaties komt niet meer buiten. Gelukkig kan de natuur ook mee naar binnen worden genomen! Met behulp van de Natuurkoffer. Ideaal voor hen die niet meer zo makkelijk naar buiten kunnen.

De Natuurkoffer

De Natuurkoffer is een koffer vol natuurproducten die de zintuigen prikkelen: de geur van dennennaalden, het zien van natuurbeelden, het voelen aan een ruwe bolster van een kastanje, het proeven van zelfgemaakte bramenjam. De natuur wordt ingezet als middel om herinneringen op te halen, gesprekken te stimuleren en het sociaal isolement te doorbreken. Dit werkt bijvoorbeeld goed bij mensen met dementie. Je kunt de basis voor deze Natuurkoffer in de IVN webshop aanschaffen en hem verder zelf samenstellen.

Workshop

Een Natuurkoffer-activiteit organiseren kan iedereen. Veel natuurkennis is niet nodig. In een workshop van 2,5 uur leert IVN medewerkers (zorg, welzijn, huiskamer) en (nieuwe) vrijwilligers waar je op moet letten bij het geven van een Natuurkoffer-activiteit en oefenen we hier samen mee. Na de workshop is men in staat een goede Natuurkoffer activiteit te organiseren.

Hoe werkt het opstarten van de natuurkoffer?

1. Afstemmen
    IVN en de zorglocatie stemmen de locatie, datum en tijd voor de workshop af. Ook bespreken we hoe de natuurkoffer na de workshop een plek in het activiteitenaanbod krijgt. Waar nodig kan er een koffer worden aangeschaft.
  2. Werven
    Enkele weken vooraf aan de workshop worden deelnemers voor de workshop geworven. Een mooi moment om nieuwe vrijwilligers aan te trekken. IVN kan een flyer ontwikkelen om hierin te ondersteunen.
  3. Workshop
    De workshop duurt 2,5 uur en wordt gegeven aan minimaal 5 en maximaal 20 deelnemers.
  4. Implementatie en nazorg
    Na afloop van de workshop worden de deelnemers lid gemaakt van de landelijke online Natuurkoffer community. Zo kunnen zij ervaringen uitwisselen en nieuwe ideeën op doen. Ook kan middels een korte brainstorm meegedacht worden in de borging van de Natuurkoffer.

Doelgroep: cliënten/bewoners en medewerkers van de zorginstelling

Betrokken partijen: zorg- en welzijnsmedewerkers, (IVN)vrijwilligers

Prijsindicatie

Workshop Natuurkoffer                                 € 800,-  (exclusief locatie en catering)
Optioneel: Natuurkoffer                                 € 275,-
Optioneel: Ondersteunen in borging € 200,-

De Natuurkoffer is in 2005 ontwikkeld door Jan Westera tijdens de Natuurgidsen Opleiding van IVN Zwolle.

Neem bij vragen over de workshop of indien je meer informatie over de natuurkoffer wilt contact met ons op.