Over Groene GGZ

————————————————————————————————————–

Natuur is goed voor onze gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Extra belangrijk dus om groen in te zetten in de gezondheidssector, daar waar mensen het hard nodig hebben. Zoals in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ).

Met het initiatief ‘Groene GGZ’ bouwen we – Nature For Health en IVN Natuureducatie als initiatiefnemers – samen met een kerngroep GGZ instellingen uit heel Nederland, de branche vereniging Nederlandse GGZ, de Buitenpsychologen, zorgverzekeraar CZ en VU-Amsterdam, aan een groene beweging in de mentale gezondheidszorg.

We bereiken dat natuur weer benut wordt als een bron voor mentale, positieve gezondheid. Voor zowel cliënten, familieleden als de zorgprofessionals. Tevens zetten we ons in voor de natuur, door te investeren in een toename van de biodiversiteit op het terrein of in de buurt van de zorginstelling. De buurt nodigen we uit om mee te doen. Via de natuur kunnen mensen elkaar ontmoeten en doet het er niet toe of je cliënt, buurtbewoner of medewerker bent als je buiten samen aan de slag gaat.

Groene voorlopers

Uit een grote groep aanmeldingen zijn Groene GGZ voorlopers geselecteerd waarmee een partnership wordt opgezet. Hieronder staan de instellingen die het partnership reeds hebben ondertekend.De geselecteerde locaties gaan zich de komende jaren (door)ontwikkelen tot voorloper in de Groene GGZ. Deze instellingen hebben samen meer dan 30.000 medewerkers, behandelen meer dan 300.000 cliënten en hebben gezamenlijk meer dan een tot anderhalf Nationaal Park aan terreinen.

Locaties

Meer weten over dit onderwerp?

Bestel het boek Green Mental Health. Het boek staat boordevol onderzoek, inspiratievoorbeelden, maar is ook gevuld met praktische informatie en implementaties tips. We hopen dat iedereen die dit boek leest inziet hoe krachtig de natuur is en letterlijk met andere ogen naar natuur en mentale gezondheid gaat kijken.

Tijdschrift voor Psychiatrie

Het lezen onderstreept het belang van actief zijn in een groene omgeving voor de mentale gezondheid.

In het Tijdschrift voor Psychiatrie is Green Mental Health besproken en de volledige recensie tref je hier.