Natuurmomentje Ok Overbeek- Natuurgids IVN Zuid-Kennemerland

IVN-natuurgids Ok is een echte liefhebber van de duinen en weet alles van de soorten die hier leven. Hij gaat vaak al fietsend of wandelend met mensen op pad om zich te laten verrassen door de bijzondere dieren die ze tegenkomen.

“Van kinds af aan heb ik al een fascinatie voor “kruipsel”. Zo noem ik eigenlijk alle hagedissen, slangen, kikkers, padden en salamanders. Dat heb ik van mijn oma, die vond dat ook leuk. Die fascinatie is altijd gebleven en door de jaren heen heb ik veel soortenkennis opgedaan bij de KNNV en IVN Zuid-Kennemerland. En ik doe tegenwoordig ook monitoring naar vlinders, libellen en hagedissen voor verschillende organisaties. Bijvoorbeeld om te onderzoeken welke soorten gebruik maken van de natuurbruggen die verschillende gebieden verbinden.

In 2009 ben ik na het afronden van de natuurgidsenopleiding begonnen met het geven van excursies om mijn enthousiasme over de natuur met mensen te delen. Het is heel divers, zo geef ik vlinder- en hagedissen-excursies in de waterleidingduinen, natuur in de stad-excursies in Haarlem en nachtegalenfietstochten in de Kennemerduinen. Bij die laatste fietsen we met een groep mensen van de ene nachtegaal naar de andere nachtegaal om naar hun prachtige concerten te luisteren. Mannetjesnachtegalen komen eerst rond half april naar Nederland en zoeken dan een geschikte plek uit. Wanneer de vrouwtjes daarna arriveren zingen de mannetjes uit volle borst om hen te lokken en hun territorium te verdedigen. Mijn hart springt op als ik de eerste nachtegaal weer hoor zingen in het voorjaar.

Dat heb ik trouwens niet alleen bij de nachtegaal. Ik vind het altijd ook een feest als ik de eerste zandhagedis van het jaar weer zie. De mannetjes van de zandhagedis hebben in het voorjaar prachtige felgroene flanken. Zandhagedissen overwinteren onder de grond in het zand. Dat zou ik eigenlijk ook wel willen, ik hou niet zo van de donkere dagen. Dus het is een echt hoera-moment als ik weer allerlei soorten tegen kom die je in de winter niet ziet. Dan weet ik dat de lente eraan komt.

Het spontane in de natuur vind ik bijzonder en dat geef ik graag mee aan mensen. Je weet van tevoren nooit wat je tegen gaat komen, dus het blijft altijd weer een verassing!”

Zandhagedis Ok Overbeek

Ook Natuurgids worden?

De Natuurgidsenopleiding is een unieke opleiding voor iedereen die natuurgids wil worden. Je leert over de natuur én hoe je anderen enthousiast kunt maken en kunt leren over de natuur.

IVN leidt al 60 jaar natuurgidsen op. Inmiddels staat de teller boven de 16.000 natuurgidsen die overal in Nederland mensen laten zien hoe interessant en leuk de natuur is. Een opleiding door vrijwilligers voor iedereen die ook actief een steentje bij wil dragen aan de natuur. Als je de opleiding afrondt, krijg je een landelijk erkend diploma.

Meer informatie