Natuurmomentje Ita – oudste natuurgids IVN Gooi eo

Ita is de oudste natuurgids van IVN Gooi eo, ze komt uit Indonesië en is actief voor de jeugdwerkgroep van IVN Gooi eo. Voor haar is iedere dag een natuurmomentje en die momentjes deelt ze graag met anderen. Dat komt misschien ook doordat ze midden in de natuur woont.  De natuur omringt haar.

“Ik ben gewoon een natuurmens, dat is alles en daar leef ik van.”

Ze woont heel bijzonder, met een mooie tuin en ook water vlakbij. Zo broeden er al jaren ijsvogels heel dicht in de buurt die ook al jaren worden gevolgd. Dit jaar hadden ze vreselijke pech:
Het paartje ijsvogels was net als alle andere jaren begonnen met broeden. Er waren zes eieren en die kwamen ook uit. De ouders waren al druk met voeren en zorgen voor hun kroost, tot er een ander mannetje IJsvogel langs kwam. Dit mannetje bleek sterker dan het gepaarde mannetje en verwoestte het nest… Dit heeft ze in al die jaren nog nooit meegemaakt. De jongen lagen overal verspreid. Nu hoopt ze dat volgend jaar er weer gebroed zal worden als vanouds, want dit jaar is er geen enkele activiteit meer waargenomen…

IJsvogel_Bertus_van_den_BrinkFoto: Bertus van den Brink, ijsvogel bij Ita

Ze geniet van kinderen buiten. “Kinderen zijn niet lastig, het hangt er vanaf wat je met ze doet. Door kinderen leer je als oudere weer kijken als een kind door hun verwondering te zien. Ook moet je met kinderen oprecht zijn, als je onecht bent dan prikken ze daar zo doorheen.” Ze mist de activiteiten met de kinderen vreselijk die door corona allemaal niet door konden gaan.

Dit voorjaar kwamen de andere IVN jeugdgidsen op bezoek en tegenover haar broeden Ooievaars. De jongen stonden op uitvliegen. Ze wilde het uitvliegen heel graag delen met de anderen. Eentje stond al te dansen op het nest en te klapperen met zijn vleugels. Uiteindelijk waren ze er met z’n allen getuige van dat er een uitvloog! Daar was ze zo gelukkig mee.

Ooievaarsnest_Bertus_van_den_BrinkFoto: Bertus van den Brink, ooievaarsnest bij Ita

“Ik heb veel verdriet gehad dit jaar, maar de natuur brengt me troost en kan me oppeppen. Zo zag ik een viooltje, gewoon een bloemetje zou je denken, maar mij kijkt hij aan en dat troost me en geeft me geluk. Mensen denken dat mens is gek, maar zo’n bloemetje is liefde voor mij.”

Haar man had darmkanker en hem was nog 5 maanden gegeven na de diagnose. Hij was daardoor verbitterd en ze nam hem vaak mee naar het bos om hem de kracht van de natuur te laten ervaren. Ze heeft veel vlinderstruiken in haar tuin en op een keer toen het niet zo goed met hem ging, zette ze haar man in de zomer midden tussen die vlinderstruiken en andere nectarplanten. De vlinders kwamen op zijn schouders en hoofd zitten, ze waren overal en al gauw kwam er een glimlach op zijn gezicht.
Later toen haar man was overleden belde de arts: “Uw man had nog 5 maanden te leven, maar hij leefde uiteindelijk nog 8 jaar. Hoe hebt u dat gedaan? ”.
Voor haar speelt de natuur daarin de hoofdrol, dat is haar inspiratiebron en daar heeft ze haar man ook voortdurend mee in aanraking gebracht.

Ook Natuurgids worden?

De Natuurgidsenopleiding is een unieke opleiding voor iedereen die natuurgids wil worden. Je leert over de natuur én hoe je anderen enthousiast kunt maken en kunt leren over de natuur.

IVN leidt al 60 jaar natuurgidsen op. Inmiddels staat de teller boven de 16.000 natuurgidsen die overal in Nederland mensen laten zien hoe interessant en leuk de natuur is. Een opleiding door vrijwilligers voor iedereen die ook actief een steentje bij wil dragen aan de natuur. Als je de opleiding afrondt, krijg je een landelijk erkend diploma.