Natuurmomentje Bart van Kappel – IVN Natuurgids Waterland Vogels

Natuurmomentje Bart van Kappel – IVN Natuurgids Waterland

Natuurgids Bart van Kappel van IVN Waterland is bovenal een vogelaar. Van alle levensvormen die je in de natuur kan vinden volgt hij vooral de vogels. Toen tijdens het uitbreken van het coronavirus er dan ook een paartje Slechtvalken neerstreek in de kerktoren van zijn woonplaats was hij in rep en roer. Hij stond vanuit z’n huiskamer met een telescoop te kijken naar wat er gebeurde. Eerst was er een mannetje Slechtvalk, later volgde een vrouwtje. Dagen zaten ze op de kerktoren en Bart hoopte dat ze er tot broeden zouden komen. Helaas gooiden Nijlganzen roet in het eten en verjoegen de Slechtvalken…

witte_kwikstaart_vogels_natuurmomentje

Bart is pas twee jaar geleden afgestudeerd als natuurgids, maar maakt nu al onderdeel uit van het cursusteam voor een nieuwe Natuurgidsen Opleiding van IVN West-Friesland. Ook daar is hij de vogelaar en geeft de vogellessen. Verder begeleidt hij de zogenaamde Vroege Vogels Excursies in het Purmerbos (Waterland) en t Egboetje (West-Friesland). Hij vindt het leuk om anderen naar vogels te leren kijken, mensen enthousiast te maken. Hij hoopt mensen de onderscheidende kenmerken bij te brengen waarmee je kan vaststellen om welke vogel het gaat. Daarbij zijn fouten maken geen probleem, vogels kijken is soms moeilijk, dan weet je niet goed wat je ziet of verschil je erover van mening.

Tijdens deze coronaperiode merkte hij dat beter ging volgen wat er gebeurde in zijn directe omgeving. Er broedden juist geen Pimpelmees en Koolmees in zijn tuin, maar hij zag wel weer paartjes kwikstaarten in de buurt die hij nooit eerder zo bewust opmerkte. En toen waren er natuurlijk ook even die Slechtvalken in de kerktoren tegenover zijn huis.

Normaliter gaat Bart regelmatig met zijn vrouw naar Texel, waar hij ook een keer vogelwacht is geweest en de klassen van zijn vouw (die leerkracht is) begeleidt bij excursies op het eiland. Texel is zijn lievelingsgebied. Als vogelaar kan je op Texel je hart ophalen, er is altijd wel wat te zien. Zo herinnert hij zich afgelopen winter toen het vies, koud en nat weer was en hij samen met twee jonge jongens van 9 en 13 jaar zomaar een aantal flamingo’s zag staan. Zo’n vuilroze beest midden in zo’n donker en grijs landschap, prachtig!

Ook Natuurgids worden?

De Natuurgidsenopleiding is een unieke opleiding voor iedereen die natuurgids wil worden. Je leert over de natuur én hoe je anderen enthousiast kunt maken en kunt leren over de natuur.

IVN leidt al 60 jaar natuurgidsen op. Inmiddels staat de teller boven de 16.000 natuurgidsen die overal in Nederland mensen laten zien hoe interessant en leuk de natuur is. Een opleiding door vrijwilligers voor iedereen die ook actief een steentje bij wil dragen aan de natuur. Als je de opleiding afrondt, krijg je een landelijk erkend diploma.

Meer informatie