Nieuwe Natuurgidsenopleiding gestart in Friesland

Friesland 27 september 2023

Dinsdag 26 september ging in Sneek een nieuwe editie van de IVN Natuurgidsenopleiding (NGO) van start. Deze landelijk erkende opleiding wordt dit keer georganiseerd door IVN Súdwesthoeke. De 30 enthousiaste deelnemers staan te popelen om te leren over de natuur en over hoe je anderen enthousiast kunt maken en dingen kunt leren over hun eigen leefomgeving. In de natuurgidsenopleiding leren de studenten gedurende twee jaar veel over de flora, fauna en het landschap en krijgen ze onderwijs in presentatietechnieken.

De start van de opleiding vond plaats in het Bogerman College in Sneek. Voor de mobiele vogelkijkhut De Turegluur werden de deelnemers welkom geheten door IVN-voorzitter Ruud Oudega. Ook de directeur van de Friese Milieu Federatie, Hans van der Werf, sprak de groep toe en onderstreepte het belang van samenwerken van de groene organisaties om de natuur in Friesland te beschermen en de biodiversiteit te herstellen. Hij wenste hen succes de komende twee jaar.

Buitenexcursies, gastcolleges en een educatief project ontwikkelen

Elke 14 dagen komen de studenten bij elkaar en worden onder de bezielende leiding van Gosse Haga en Betty Kooistra de deelnemers opgeleid tot deskundige natuurgidsen. Ook zijn er buitenexcursies en gastcolleges ingepland. Het examen bestaat uit een verslag van een ‘geadopteerd’ natuurterrein in de buurt van de student en het ontwikkelen van een educatief project. Naar verwachting zal de opleiding in mei 2025 worden afgerond met opnieuw 30 blije gezichten voor de Turegluur, en dan in het bezit van hun diploma. Succes allemaal!

Al vele natuurgidsen gingen ze voor

IVN leidt al 60 jaar natuurgidsen op. Inmiddels staat de teller boven de 16.000 natuurgidsen die overal in Nederland mensen laten zien hoe interessant en leuk de natuur is. De vrijwilligers leren hoe je groene activiteiten kunt organiseren en begeleiden. Denk aan het opzetten en leiden van excursies, het werken met basisschoolleerlingen en meer. De nieuw opgeleiden zullen de bestaande gidsenpool versterken. Daardoor blijft kennis over de natuurparels op het gebied van flora, fauna, ecologie en landschap van de regio bewaard.

Samen investeren in vrijwilligers

De opleiding in Friesland wordt financieel mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Prins Bernhardfonds, Friese gemeenten en het provinciale Herstelfonds Biodiversiteit.