Stap 3: dromen en randvoorwaarden formuleren

Na stap 2 heeft het projectteam van alle betrokken partijen hun belangen opgehaald. Nu is het tijd om al deze belangen samen te voegen in een overzicht met alle dromen en randvoorwaarden. Dit is jullie uitgangspunt voor het verdere project.

Dromen en randvoorwaarden opstellen

Maak van dit overzicht een document wat de ontwerper kan gebruiken om een eerste voorstel te tekenen. Het helpt om hier ook al plaatjes bij te plakken, zodat iedereen een helder beeld heeft van wat er bedoeld wordt. Wees duidelijk: wat zijn je dromen (grote wens, maar geen noodzakelijkheid), wat zijn je randvoorwaarden (onderdelen die absoluut in het plan moeten worden opgenomen) en met welke thema’s je rekening wil houden (bijvoorbeeld biodiversiteit, klimaatadaptatie en mogelijkheden tot lesgeven op het plein). Dankzij deze prioritering weet de ontwerper waar hij of zij rekening mee moet houden.

Elementen die je niet kunt missen

Voor de inrichting van een groen schoolplein zijn een aantal onderdelen onmisbaar. Denk aan een vaste uitlegplek, eetbare planten en groene speelelementen.

groen schoolplein

Planten tips van schooldirecteur Bart Kuipers van Het Spectrum in Almere:

  • Zorg bij de aanleg voor kindbestendige planten. Dus geen kwetsbare planten die bij de eerste speelronde meteen vertrapt worden.
  • Het bloeiseizoen is best kort, dus zorg voor divers plantmateriaal dat interessant is in verschillende seizoenen.

Lees meer over zijn ervaringen in het interview.

Delen

Toets het document met dromen en randvoorwaarden ook bij alle betrokken partijen, voordat je het deelt met de ontwerper. Zo weet je zeker dat alle belangen voldoende zijn opgenomen.