
Terugblik inspiratiedag directeuren
Woensdag 13 november jl. organiseerde IVN Natuureducatie een inspiratiedag over betekenisvol onderwijs in Drenthe. Directeuren en schoolleiders vanuit de hele provincie verzamelden zich bij de Veldhoeve, gelegen tussen de Drentse bossen. Centraal stond de vraag: wat moet, wat mag en wat kan er anders in het onderwijs? Bijzondere aandacht ging uit naar het integreren van natuur in het onderwijs.
Natuurinclusief onderwijs en de basisvaardigheden
In het onderwijs doen we dingen op een bepaalde manier. Leerlingen zitten bijvoorbeeld vaak binnen, in een klaslokaal, achter een tafeltje. De lesstof is ingedeeld in vakken en wordt netjes van elkaar gescheiden: rekenen, taal, aardrijkskunde enzovoorts. Eline Meedendorp, Masterstudent Onderwijswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, vroeg zich af of dat niet anders kon. Zouden leerlingen bijvoorbeeld ook les kunnen krijgen in de natuur, in plaats van in een leslokaal? En zouden ze niet tegelijk kunnen leren rekenen en meer opsteken over de natuur? Met die vragen in haar hoofd onderzocht ze voor haar scriptie welke invloed natuurinclusief onderwijs heeft op de basisvaardigheden.
Regeneratief onderwijs
De keynote speaker op de inspiratiedag was Claire Boonstra, oprichter van Operation Education: een stichting die zich inzet voor verandering en innovatie in het onderwijs. Boonstra’s zoektocht naar hoe het anders kan in het onderwijs begon met het stellen van vragen. Vragen zoals: waarom hebben we eigenlijk zes weken zomervakantie? Waarom geven we cijfers? En waarom is er eigenlijk een scheiding tussen primair en secundair onderwijs? Op sommige van deze vragen vond Boonstra interessante antwoorden, maar op sommige vond ze – tot haar verbazing – helemaal geen antwoorden. Doen we sommige dingen in het onderwijs op een bepaalde manier omdat we het nou eenmaal zo doen? Maar wat nou als dat helemaal niet de beste aanpak is voor de leerling?
