Stappenplan
Elke deelnemende school wordt gekoppeld aan een procesbegeleider van Sport Drenthe of IVN. Deze procesbegeleider begeleidt de school en doorloopt het stappenplan van oriëntatie tot en met realisatie en nazorg. De procesbegeleider ondersteunt, maar neemt niet alles uit handen. Er wordt een projectteam samengesteld waarin afgevaardigden zitten vanuit de school en overige belanghebbenden. Een projectteam kan bijvoorbeeld bestaan uit: directeur, ouders, leerkrachten (één uit elke bouw), leerlingen, ontwerper, omwonenden, cultuurcoach, buurtsportcoach en gemeente. Nadat dit projectteam gevormd is, doorlopen zij samen de volgende stappen:
Oriëntatiefase
In deze fase oriënteren we als projectgroep wat er allemaal mogelijk is voor het buitenlokaal. We kijken wat aansluit op het onderwijs, de omgeving en de visie van de school. We oriënteren ons op wat de wensen zijn en wat allemaal kan op het gebied van natuur, cultuur en sport en bewegen als het
gaat om de inrichting van het buitenlokaal. Ook doen we inspiratie op bij al gerealiseerde groene schoolpleinen.
Ontwerpfase
Nu alle wensen, ideeën en eisen zijn geformuleerd, kan de ontwerper aan de slag. Wanneer het eerste ontwerp is gepresenteerd, worden alle opmerkingen verzameld en teruggegeven aan de ontwerper. Vervolgens wordt het eerste ontwerp aangepast naar een definitief ontwerp.
Voorbereidingsfase
In de voorbereidende fase is het belangrijk alles te hebben geregeld voordat de aanleg kan beginnen. Het is handig om op basis van het voorlopig ontwerp een werkplanning te maken. In deze fase is het ook handig om al na te denken over publiciteit en het informeren van betrokkenen, zoals ouders, buurtbewoners. Ook gaan we al nadenken over een onderhoudsplan.
Realisatiefase
De uitvoerder(s) starten met de aanleg van het buitenlokaal. In deze fase is goede communicatie over de aanleg naar alle partijen (kinderen, ouders, buurt, etc.) heel belangrijk. We genereren aandacht bij media en verantwoordelijken in de politiek. Er wordt ook een ‘train de leerkracht’ buitenlestraining gegeven aan de leerkrachten van de school.
Nazorgfase
Het buitenlokaal is aangelegd en kan in gebruik worden genomen. Een verandering in het onderwijs. We ondersteunen, inspireren en helpen elkaar bij het gebruik van het buitenlokaal.