Natuurmomentje Astrid Bijster – natuurgids West-Friesland

Het zijn gekke tijden door alle beperkingen rondom de bestrijding van het coronavirus. De waarde van de natuur wordt voor veel mensen extra voelbaar en zichtbaar, ook voor IVN’ers zoals Astrid.

Heb je de afgelopen weken magische of bijzonder momenten beleefd ergens buiten of in de natuur?

Sinds 10 jaar hebben we een vijver in onze tuin van ongeveer 2 bij 1,5 meter en daar is altijd zoveel te beleven in deze tijd van het jaar. Ik kan uren bij de vijver zitten kijken naar dat water. Er zitten bijvoorbeeld kleine watersalamanders in, dat zijn zulke mooie beestjes en ze komen gewoon vanzelf naar je vijver toe, zo’n wonder eigenlijk, zomaar in een stadstuin!

Omdat ik ze zo leuk vind heb ik ook allerlei dingen over salamanders opgezocht, want ik vroeg me bijvoorbeeld af waar die salamanders dan zijn in de winter, want op een gegeven moment zijn ze weg. Ze blijken het grootste gedeelte van het jaar op het land te leven maar paren en zetten eieren af in het water. In de paartijd zijn ze helemaal niet schuw, dan zie je zo door de vijver heen dartelen. En dat zie ik nu iedere dag!

Als je je tuin wil verlevendigen dan moet je echt een vijver in je tuin aanleggen, dat is zo leuk en dankbaar. Er leven ook nog veel andere beesten en insecten in zo’n vijver. Ik zag bijvoorbeeld afgelopen weekend een broeds stekelbaarsmannetje, parende schaatsenrijdertjes, een libellenlarve en een vuurjuffer die net uitkroop, om maar eens wat te noemen!
Hé wat zie ik nou, er komt een pad uit de vijver, die heb dit jaar nog niet eerder gezien. Kijk zo bijzonder is een vijver, alles erin komt en gaat vanzelf…

Verder hoor ik in het park hier vlakbij aldoor een Groene Specht lachen zoals dat heet, maar het lukt me maar niet om hem in de kijker te krijgen. Hij zit me gewoon iedere keer uit te lachen! Hij vliegt ook wel eens over onze tuin en dan ben ik ook steevast te laat om nog m’n kijker te pakken. Een keer kwam ik aanfietsen en zag ik hem zo ineens heel dichtbij zitten, zo mooi. Het zijn zulke mooie beesten, maar ze zijn heel schuw en niet makkelijk te zien. Dat heeft ook wel wat.

Bekijk alle Natuurmomentjes

Wil je ook vrijwilliger worden bij IVN?

Bij IVN zijn ongeveer 10.000 vrijwilligers actief. Onze vrijwilligers maken mensen bewust van de waarde van natuur en het belang van duurzaamheid. Zij organiseren heel veel activiteiten in en over de (plaatselijke) natuur. Denk aan excursies door natuurgebieden, vergroening van straten en buurten, lezingen over biodiversiteit, cursussen over planten en dieren, opleidingen tot IVN Natuurgids, natuurlessen voor het basisonderwijs, slootjesactiviteiten voor kinderen, paddenstoelenactiviteiten en nog veel meer.

Lijkt het je leuk om vrijwilliger bij IVN te worden?

Ja, ik wil meer informatie over vrijwilliger worden