Wie eet wie op het strand? Water

Wie eet wie op het strand?

Elk jaar gaan miljoenen mensen naar het strand. Het strand is ook een uniek natuurgebied. Alle planten en dieren die daar leven hebben elkaar nodig om in leven te blijven.

In de vloedlijn blijft alles liggen wat met de golven meekomt: resten van planten en wieren, dode krabben of schelpen waar nog vlees aan zit. Voedsel voor andere planten en dieren!

Zeewolfsmelk

Zeewolfsmelk heeft wit, giftig sap als je de stengel of het blad breekt.

De bontbekplevier

De bontbekplevier broedt op afgelegen strandjes of schelpenbanken. Zijn broedgebied is steeds kleiner geworden, omdat de meeste stranden te druk zijn.

Heremietkreeft

In de geulen tussen de hoog- en laagwaterlijn vind je de kleine heremietkreeft. Hij heeft een kwetsbaar achterlichaam, waarmee ‘ie in het slakkenhuis van bijvoorbeeld een tepelhoren of alikruik kruipt. Het is een echte vechtersbaas, en bokst met z’n grote linkerschaar heel wat af.

Tepelhoren

Soms vind je een schelp met een mooi rond gaatje. Dan is de tepelhoren op bezoek geweest. De tepelhoren is een echte rover. Hij ‘raspt’ met zijn tong een gaatje in de schelp van zijn prooi.

Blauwe zeedistel

Blauwe zeedistel heeft zich goed aangepast aan het ruwe klimaat langs de kust: ter bescherming heeft ‘ie een waslaagje op de bladeren.

Strandvlooien

Strandvlooien zijn slechts 2,5 centimeter, maar kunnen wel een meter hoog springen! Ze eten planten en wieren en zijn op hun beurt een belangrijke voedselbron voor kustvogels en kevers.

Garnalen

Garnalen kunnen zich snel ingraven en houden hun oogjes net boven het zand: net periscopen. Ze loeren om prooien te vangen die soms groter zijn dan zijzelf.

Doen op het strand

Neem je afvalgrijper mee naar de volgende strandwandeling. Doordat stranden vaak met grote machines worden schoongemaakt, verdwijnt ook waardevol voedsel voor planten en dieren. Handmatig is beter voor de natuur. De bijzonderste strandvondsten vind je bij eb, na een flinke storm. Ga mee op strand-excursie met één van de IVN-afdelingen aan de kust. Of ga mee korren! Dan sleep je met een groot net over de bodem en vang je bijvoorbeeld scholletjes, garnalen en krabbetjes.

Bron: Natuur op het strand, uitgave van Het Groene Strand (2022)

Het groene strand

Het Groene Strand is een samenwerking tussen LandschappenNL, Stichting Duinbehoud, IVN Natuureducatie, Stichting ANEMOON en Vogelbescherming Nederland om natuur en natuurbeleving terug te brengen op deNederlandse stranden. Het Groene Strand is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij.

Mens & Natuur magazine

mens en natuurDit artikel verscheen eerder in de zomereditie van Mens & Natuur magazine 2022. Wil je ook het Mens & Natuur Magazine ontvangen? Voor €24 per jaar ben je al lid van IVN en ontvang je naast 4x per jaar ons magazine ook korting in onze webwinkel (geldt niet voor boeken) en kun je gratis of met korting deelnemen aan onze activiteiten, cursussen en workshops.

Ja, ik word lid