Mulchen: gooi het herfstblad niet weg, maar gebruik het voor je tuin(y forest)  Biodiversiteit

Mulchen: gooi het herfstblad niet weg, maar gebruik het voor je tuin(y forest)

De bomen in je tuin en in de straat worden langzaam kaal. Een prachtig gezicht al die gevallen bladeren. Maar wat moet je ermee? Gebruik ze voor je tuin of Tuiny Forest! Het biedt bescherming in de winter en voedt de bodem.

Stop de bladblazer

Onlangs hield IVN’er Maarten Bruns in Linda Magazine een pleidooi tegen al die bladblazers die je nu overal ziet.

Ten eerste omdat het slecht is voor je gezondheid en het milieu omdat de meesten op benzine werken. Maar net zo belangrijk: dat blad moet je juist lekker laten liggen. Natuurlijk kun je gevallen bladeren weghalen op plekken waar uitglijden op de loer ligt, zoals op je tuinpad of je terras. Ook op je grasveld is het slim om blad weg te halen. Het verstikt en maakt je gras er niet mooier op. Maar doe dat liever met een milieuvriendelijke bladhark.

In je border en je Tuiny Rorest laat je het gewoon lekker liggen of je gooit het er actief op als je het ergens anders hebt weggehaald. Waarom is dit mulchen zo goed? Dat leggen we uit.

Mulchen

Eerst even een korte uitleg over mulchen. Mulchen is het aanbrengen van een laagje organisch materiaal op de bodem. Dat kun je doen met bladeren, maar ook met gemaaid gras (let op dat het niet in bloei staat), stro, houtsnippers, compost en cacaodoppen. Dit laagje is om meerdere redenen goed voor de bodem:

•    Het beschermt bij heftige regenval, droogte én vrieskou
•    Het houdt water en voedingsstoffen vast
•    Het helpt de bodem onkruidvrij te houden (minder onderhoud dus!)
•    Het wordt omgezet in voeding door bodemdieren

Mulchen met boomschors

Belangrijk: boomschors is iets anders dan houtsnippers. Boomschors bevat minder voedingsstoffen maar beschermt de bodem wel. Alles beter dan een kale bodem. Je kunt het ook goed als padbedekking gebruiken.

Herfstblad als mulch

Als je een Tuiny Forest hebt gekocht en aangeplant, wordt geadviseerd om de bodem met stro te bedekken. Dat doen we omdat stro makkelijk verkrijgbaar is, zelfs in sommige supermarkten. Maar nu de herfst is aangebroken geeft de natuur je gratis mulch: gevallen bladeren.

Laat ze dus lekker liggen als ze in je minibosje vallen of haal ze weg op plekken waar je ze niet wilt en verspreid ze in je Tuiny Forest. Het is supergoed voor je bodem en het ziet er ook nog eens prachtig uit. De laag mag zeker een vuist dik zijn.

Aan de slag dus met dat mulchen!

Wat is een Tuiny Forest?

Een Tuiny Forest bestaat uit 5 inheemse bomen en 5 inheemse heesters en een zakje met inheemse zaden. Door de bomen en heesters dicht bij elkaar te planten op 6 m2 – een beproefde Japanse methode voor snelle herbebossing- groeit het bosje extra snel, en verbetert de kwaliteit van de bodem ook in rap tempo. Op die manier staat er binnen twee jaar een kleine wildernis in de tuin, waarin vogels en egels bescherming en eten vinden, allerlei nectarslurpers voedsel kunnen vinden en waar diertjes zich kunnen voortplanten. Hoe meer van dit soort eilandjes door Nederland, hoe meer kans soorten hebben om te overleven.

Het project Tuiny Forest is mede mogelijk gemaakt door de ASN Bank.

Meer weten of bestellen?