Bloemen op je balkon?

Heb je binnen voorgezaaid en hebben de plantjes minstens drie blaadjes? Of groeien de worteltjes door je bakje heen naar buiten? Dan is het tijd om je bloemen in een grotere pot te zetten. Na de laatste vorst, ongeveer half mei, kunnen de bloemen naar buiten.

Tips voor een bloementuintje op je balkon

Iconen balkontips Bloementuintjes

• Kies een zonnig plekje waar het niet te hard waait.

• Bloemen in een pot mogen niet verdrogen. Gebruik voor het water geven een gieter met een sproeikop. Die kun je ook zelf maken!

• Welke insecten snoepen er van de bloemen? Gebruik een boek of IVN zoekkaart.

Iconen balkontips Bloementuintjes

• Bedek de grond met bladeren of plantenresten. Zo blijft de bodem langer vochtig en hoef je minder water te geven.

• Een plantensteker met daarop de bloemennaam is erg handig!

• Vul de pot met goede potgrond zonder turf. Potgrond bevat voeding voor +/- 6 weken. Daarna kun je bijmesten met vloeibare biologische voeding.

• Hoe groter de pot, hoe meer bloemen erin passen. Zorg voor een afstand van minstens 10 cm tussen elk plantje. Potten hoef je niet altijd te kopen. Een oude emmer of opbergbak is ook goed! Denk hier bij een pothoogte en doorsnee van minimaal 30 cm.

• Gaatjes onderin de pot zorgen dat een teveel aan water weg kan. Zet een plantenschotel of bord onder de pot. Zo kan je plant zelf water pakken als hij dat nodig heeft.

Bloementuintjes Tips voor op je balkon

Online cursus: 'Aan de slag met een levende tuin'

In een levende tuin is plek voor de mens én de natuur. Met de Bloementuintjes zorg je voor meer biodiversiteit in je tuin of op je balkon. Duurzame tuinexpert Anne Wieggers laat je in de gratis online IVN cursus zien hoe je makkelijk en op een bij jou passende manier nóg meer leven in jouw tuin krijgt.

Start de online cursus

Het hele jaar een balkon vol kleur?

Dat kan! De IVN Bloesemboog helpt je op weg. Leuk voor jou én goed voor de insecten. Iedere maand valt er wel wat bloeiends te beleven, dat nectar en stuifmeel biedt. Zaai en plant jouw balkon vol met planten die elkaar opvolgen in bloei. Zo geniet je het hele jaar van een tuin vol leven!

Gratis IVN Bloesemboog