Werkgroep Groenberaad

De werkgroep Groenberaad houdt zich bezig met de inrichting van de openbare ruimte voor zover dit raakvlakken heeft met landschap, natuur en milieu. Hierbij kunnen we denken aan groen- en waterpartijen in zowel de bebouwde kom als in het buitengebied, landschapselementen en dergelijke. Het streven is de kwaliteit en de kwantiteit van groen en natuur te vergroten, om daarmee de woonomgeving te verbeteren.

Visie en missie Visie en missie

De werkgroep bestaat uit leden van de VNMW met een multidisciplinaire achtergrond, die regelmatig bijeenkomen om de status en voortgang van de activiteiten te bewaken en nieuwe initiatieven te ontwikkelen.

Jaarverslag Groenberaad 2023

Kolland en Overlangbroek (juni 2022, update juli 2024)

In juni 2022 ontvangen we een alarmerend rapport dat het zeer slecht gaat met het Natura 2000-gebied Kolland en Overlangbroek. Hier bevindt zich het grootste areaal essenhakhout ter wereld, met daarbij unieke mosbegroeiingen. Redenen hiervoor zijn het te lage waterpeil, slecht beheer en een overdaad aan stikstof. Al met al redenen om bij het bevoegd gezag, de provincie Utrecht, aan te dringen op onmiddellijke passende maatregelen. Helaas verzuimt de provincie dit te doen, waarbij zij zich verschuilt achter de bredere stikstofdiscussie, gebiedsprocessen, een nieuwe politieke werkelijkheid en aangekondigde toekomstige maatregelen. Hiermee nemen we geen genoegen en samen met anderen starten we procedures om de provincie op andere gedachten te brengen.

In juli 2024 zitten we volop in een juridisch schaakspel met de provincie. De rechter heeft bepaalt dat de kwestie in drie afzonderlijke procedures moet worden beslecht: over waterpeil en beheer, over projecten en bemesten en over vergunningen. Deels is hierbij Rechtbank Midden Nederland nog aan zet, maar over peil en beheer zijn we intussen bij de Raad van State. De provincie wil vooral nog meer onderzoek, hoewel de achteruitgang onbetwist al jaren aan de gang is. Bovendien speelt nog de kwestie of een provincie het waterschap kan dwingen het waterpeil te verhogen als zij dat nodig acht.

Groote Maat (januari 2022, update juli 2024)

De Groote Maat is een boerderij in de oksel van de N229 en N227 die sinds 2004 leeg staat. De provincie is eigenaar en wil de percelen met opstallen verkopen. Een groep initiatiefnemers waaronder de VNMW (Groenberaad) heeft een visie opgesteld hoe het gebied duurzaam ingezet kan worden in de lokale voedselvoorziening en we daarbij de natuur rond de Kromme Rijn kunnen versterken. De bijgewerkte visie is begin januari afgeleverd bij de leden van provinciale staten en de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede. Visiedocument Groote Maat

In juli 2024 is het duidelijk geworden dat de provincie de Groote Maat wil inzetten als ruilgrond voor agrariërs die elders grond verliezen door natuurontwikkeling of de dijkversterking. Hiermee lijkt de kans op een bijzondere invulling van dit gebied verkeken, maar we wachten af.

Recreatie in de Lunenburgerwaard (oktober en december 2020, update juli 2024)

In de Lunenburgerwaard, de uiterwaard ten oosten van de stad, is veel recreatie. Er zijn nieuwe plannen en initiatieven in dit gebied. We maken ons zorgen of alle activiteiten en ontwikkelingen wel bijdragen aan de versterking of zelfs maar het behoud van de natuur in deze uiterwaard. We schreven op 26 oktober 2020 een notitie die we aan bestuurders, politiek en betrokken organisaties hebben gestuurd. Recreatie in de Lunenburgerwaard

De pitch is we op 8 december 2020 hielden voor de gemeenteraad is hier te vinden. Pitch Rivierfront

In juli 2024 is deze kwestie nog steeds actueel. De gemeente kiest naar het schijnt voor de visie Rivierfront, maar de recreatie op de Gravenbol gaat desondanks onverminderd door en wordt zelfs uitgebreid met horecacontainers, waar overigens geen vergunningen voor zijn afgegeven. Wel is duidelijk dat de overeenkomst met de beheerder afloopt op 31 december 2025.

Biovergister Cothen (april 2021, update juli 2024)

De biovergister die in Cothen gebouwd gaat worden is een complexe installatie waar zaken rond de energietransitie, de mestproblematiek en het klimaatprobleem bij elkaar komen. Op 27 augustus 2018 sturen we een open brief, er verschijnen stukken in de pers. Brief mestvergister

De installatie geeft groen gas, maar kost ook veel energie, veel geld, veel transportbewegingen en depositie en afzet van ongewenste stoffen. Op 24 november 2019 publiceren we ons rapport, de laatste versie is hier te vinden. De biovergister in Cothen

Als in maart 2021, meer dan 6 jaar na de eerste vergunning, de biovergister nog steeds niet gebouwd is schrijven we een korte notitie of deze installatie nog wel gebouwd moet worden. De inzichten over nut en wenselijkheid zijn behoorlijk gekanteld. Voortschrijdend inzicht

In april 2021 sturen de 8 initiatiefnemers een ‘niets aan de hand’ brief naar de gemeenteraad om onrust en vragen over de biovergister te bezweren. Hoewel niet aan ons gericht schrijven we toch een reactie op die brief om daarmee enige nuance aan te brengen. Reactie op brief

In juli 2024 is de bouw van de vergister op stoom. De drie vergistingstanks staan er en ook de kleine hal. De toegangsweg is geasfalteerd, rond de helft van het terrein staan intussen keerwanden, aan de oostelijke en achterkant is begonnen met de landschappelijke inpassing (els), de elektrische roerders zijn in de drie silo’s aangebracht en de 2e hal is halverwege de uiteindelijke hoogte. Toch bijzonder, omdat deze kwestie nog steeds onder de rechter is, die duidelijk in zijn vonnis heeft aangegeven dat initiatiefnemers geheel voor eigen risico bouwen. We zijn dus nog steeds in afwachting van twee zittingen bij de raad van State:

Voor beide zittingen zijn nog geen data bekend, maar we hopen dat deze nog in 2024 plaats gaan vinden.

Bosscherwaarden

Standpunt (november 2015) Standpunt