Natuurkoffer

Ken je dat heerlijke gevoel na een dagje in de natuur? Je hoofd is weer fris, en je bent helemaal tot rust gekomen. Voor ouderen in verzorgingshuizen is dat gevoel niet vanzelfsprekend. Zij kunnen vaak niet meer naar buiten. Daarom brengen we met de Natuurkoffer de natuur van buiten naar binnen.

Uitnodigen tot activiteit en sociaal contact
De Natuurkoffer is een koffer vol natuurproducten om ouderen die niet goed ter been zijn de natuur te laten beleven zonder dat zij daarvoor de deur uit hoeven. Ook bij dementerenden wordt de koffer ingezet.

Vrijwilligers van IVN trekken met deze koffer langs zorgcentra om de zintuigen van ouderen te prikkelen: de geur van dennennaalden, het zien van natuurbeelden, het voelen aan een ruwe bolster van een kastanje, het proeven van zelfgemaakte bramenjam. En dit is dan wat er gebeurd: de natuur biedt aanknopingspunten voor een gesprek over en herinneringen aan vroeger. Het kan gaan over de kindertijd, jeugdherinneringen, het gezinsleven, oude gewoonten of over werk. De natuur wordt zo ingezet als middel om herinneringen op te halen, gesprekken te stimuleren en het sociaal isolement te doorbreken.

Grijs, Groen & Gelukkig
De Natuurkoffer is onderdeel van het landelijke Grijs, Groen & Gelukkig. Het vergroot het welzijn van ouderen in en rond zorgcentra met natuur en integreert groen in de dagbestedings- activiteiten. Lees verder op de Landelijke IVN-website over Grijs, Groen & Gelukkig.

Vacature Vrijwilliger Natuurkoffer

Bij onze vereniging is zo’n Natuurkoffer maar er is geen vrijwilliger meer die er mee op stap gaat. Wil jij in dit gat springen? Mail dan bij interesse of voor meer informatie naar: secretariaat@ivnvechtplassen.nl