Stadsnatuur Utrecht

Stoepplantjes, stadsvogels, vleermuizen en fossielen. Een paar voorbeelden van stadsnatuur in Utrecht.

Wij nemen je graag mee de stad in en laten je anders kijken. Onkruid wordt waardevolle inheemse natuur. Stadsbomen hebben een fascinerend verhaal. En heb je wel eens naar de vloer van de bibliotheek op Neude gekeken? Die vreemde vlekken in de tegels blijken miljoenen jaar oude koraalfossielen te zijn.

De werkgroep Stadsnatuur Utrecht (onderdeel van IVN Vecht & Plassengebied) organiseert natuuractiviteiten en -excursies in de stad Utrecht. We werken daarbij regelmatig samen met andere groene organisaties in de stad zoals Utrecht Natuurlijk en Vergroening Singel. We bezoeken de binnenstad, groene gebiedjes, begraafplaatsen en verschillende parken zoals het Wilhelminapark, Park Oog in Al en Tuinenpark De Pioniers.

Citizen science

Tijdens sommige excursies doen we mee aan citizen science ofwel onderzoek door het grote publiek. Zo combineren we een excursie over vogels met de Nationale vogeltelling in januari.

Kids-koffer

We hebben we een natuurkoffer voor kinderen, met loeppotjes, loepjes en zoekkaarten. Materialen uit de natuur halen we er zelf bij. We mikken op toevallige ontmoetingen op een plek waar al veel kinderen zijn, bijvoorbeeld op een zonnige dag in bijvoorbeeld Gagelsteede. Of we gaan naar een drukbezette parkeerplaats in het Gagelbos. Heb je interesse? Mail ons.

Lunchwandelingen Biodiversiteit

Speciaal voor instellingen en bedrijven in de stad zijn er op aanvraag lunchwandeling met als thema biodiversiteit. Met deze wandeling tijdens je lunchpauze strek je even lekker de benen en krijg je tegelijk iets mee over de natuur.

We wandelen in de directe omgeving van het bedrijf waar je werkt en kijken wat er groeit en bloeit. Ook is er een lunchwandeling door de Utrechtse binnenstad mogelijk met als vertrek of eindpunt een Utrechtse horeca gelegenheid.

Wil je mee?

Op onze site staan de komende activiteiten: www.ivnutrecht.nl

Of mail ons: dan houden we je op de hoogte: stadsnatuur@ivnutrecht.nl

Doe je mee?

Wij zoeken nieuwe actieve leden, die zich in willen zetten voor de natuur in een stedelijke omgeving. Je wordt lid van onze werkgroep Stadsnatuur en neemt deel aan vergaderingen.

Ben je natuurgids, dan draai je mee met onze excursies. Ben je geen gids, maar heb je een groen hart en interesse in de natuur, dan kun je meedoen als duo-gids. We zijn heel blij met mensen die ons team komen versterken met nieuwe ideeën en activiteiten in cultuurhistorische context.

Wil je iets meer weten of een keer een vergadering bijwonen? Meld je dan aan via stadsnatuur@ivnutrecht.nl

Volg ons ook op · Facebook · Instagram · Twitter

Ben je mee geweest op excursie en wil je een vrijwillige bijdrage overmaken:
NL28 TRIO 0788 8854 99 t.n.v. IVN afd. Vecht en Plassengebied
ovv. excursie stadsnatuur