IVN Kleuternatuur

Heb jij iets met ‘natuur’ en ‘nieuwsgierige kleuters’ ?
Lees dan verder !

Het zaadje voor de natuureducatie kun je eigenlijk niet vroeg genoeg planten.

Daarom heeft IVN ook kleuters als doelgroep.

Vanzelfsprekend vormen kleuters een speciale doelgroep en ligt het accent niet zozeer op kennis vergaren maar meer op verwondering, nieuwsgierigheid, ontdekken en vooral plezier.

IVN had in het verleden 1 woensdagmiddag per maand een activiteit in de natuur die helemaal was afgestemd op kinderen tot 7 jaar, meestal in en om het MEC op landgoed Visdonk in Roosendaal.

De trekker van deze activiteit is gestopt dus zijn we op zoek naar iemand die deze activiteiten weer kan gaan organiseren, ondersteund door andere IVN vrijwilligers.

Belangrijkste kenmerk van die persoon is het hebben van de ambitie om natuurlessen aan kleuters te geven.

Omdat omgaan met deze leeftijdsgroep wat relevante ervaring vergt ligt het voor de hand dat deze persoon een onderwijsachtergrond heeft maar die ervaring kan ook anders ontstaan zijn natuurlijk.

Hoe en welke activiteiten er georganiseerd worden laten we graag over aan het enthousiasme en de fantasie van deze Kleuternatuurgroep trekker, zolang het maar voldoet aan het op

speelse wijze in contact brengen van kinderen met de natuur waarbij ze zo nu en dan er ook iets van opsteken.

Waar kun je aan denken qua inspanning die je ervoor moet doen :

– bijhouden facebookpagina (helpen we je mee als je hier geen ervaring hebt)

– vanuit IVN Roosendaal reclame maken voor Kleuternatuur

– bedenken van het jaarprogramma waarbij maandelijks een activiteit plaatsvind

– indien je dat wil, lessen voor binnen maken

– zoeken naar geschikte filmpjes, verhaaltjes, liedjes en activiteiten

– inkopen van benodigde materialen (veel is al voorhanden vanuit IVN)

– afstemming met de vrijwilligers

– voorbereiden van de activiteiten (traktatie maken, knutselen voorbereiden, “diploma’s” maken etc.)

Dit zijn bijna allemaal dingen die afhankelijk zijn van wat en hoe je IVN Kleuternatuur wilt gaan doen.

Als je geïnteresseerd bent of nieuwsgierig bent geworden of dit iets voor je is, neem dan contact op met IVN Roosendaal (bestuur@ivnroosendaal.nl) zodat we in een vrijblijvend gesprek jouw vragen kunnen beantwoorden.

Bovenstaande profiel kun je ook downloaden : PROFIEL

Bestuur IVN Roosendaal