IVN Natuurcursussen: cursusoverzicht

Wilt u iets meer weten over de natuur in uw omgeving? IVN Roosendaal biedt u natuurcursussen.

Het verkennen van de natuur, planten, dieren en hun onderlinge relaties staat hierin centraal, zodat u meer kunt genieten van uw nabije omgeving.

Wilt U meer informatie? Stuur een mailtje naar cursussen@ivnroosendaal.nl onder vermelding van de cursus waar u meer informatie over wilt hebben.

IVN leden krijgen korting op onze workshops

Bomenworkshop:

Start 12 april 2023

Deze interactieve maar vooral ook actieve workshop richt zich  op algemeen in Nederland voorkomende bomen met extra aandacht voor onze lokale, West-Brabantse soorten. Naast de summiere maar benodigde theorie zal er aandacht zijn voor vorm en herkenning, geschiedenis, gebruik en cultuur.

Zoogdierenworkshop

Start 4 oktober 2023

In deze workshop worden de verschillende dierenfamilies in Nederland behandeld met de nadruk op soorten die we ook in West-Brabant tegenkomen. Diersporen en nieuwe ontwikkelingen komen ook aan bod. Kortom een aanrader voor iedereen die wat meer over de wat minder zichtbare zoogdieren wil weten.

Workshop wilde planten :

Start 8 mei 2024

Van 8 t/m 29 mei 2024 verzorgt IVN Roosendaal in samenwerking met KNNV een workshop voor de beginnende plantenliefhebber. De nadruk zal liggen op algemeen in Nederland voorkomende plantensoorten. Naast de basistheorie zal er aandacht zijn voor vorm en herkenning, bijzonderheden, verspreiding en de plaats in onze natuur en cultuur.

De workshop bestaat uit 4 woensdagavonden en 2 excursies op zaterdag. De workshopavonden worden gehouden in het Milieu Educatief Centrum (MEC) in het T-huis te Visdonk, Dennenscheerderdreef 11, Roosendaal. De excursies worden gehouden in de omgeving van Roosendaal. Naast korte lezingen, presentaties en demonstraties zal in deze workshop ook aandacht zijn voor zelfwerkzaamheid, in de vorm van opdrachten. Al doende leert men.

De kosten zijn € 50,- voor de workshop, het cursusmateriaal en koffie/thee. IVN en/of KNNV-leden krijgen korting en betalen € 40,-. Graag contant te voldoen bij de eerste workshopavond.

Voor meer informatie voor deze workshop, download de folder.

Het weer, natuurlijk!:

Deze workshop weersverschijnselen wordt verzorgt in samenwerking met een beroepsmeteoroloog. Deze workshop is voor iedereen die wat meer wil weten van het weer. Behalve de benodigde basistheorie over weersystemen en luchtsoorten zal er vooral veel aandacht zijn voor dagelijkse verschijnselen als wolken, neerslag en seizoenen. Ook gaan wij als natuurvereniging weer veel aandacht geven aan de effecten van het weer op de planten en dieren in onze omgeving.

Vlinder- en libellencursus:

De nadruk zal liggen op algemeen in Nederland voorkomende vlinders en libellen met extra aandacht voor West-Brabantse soorten. Naast de summiere maar benodigde biologie zal er aandacht zijn voor vorm en herkenning, gedrag, verspreiding en de plaats in onze natuur en cultuur.

Paddenstoelencursus:

Vogelworkshop:

IVN Roosendaal geeft een workshop voor de beginnende en de geïnteresseerde paddenstoelen-liefhebber. De nadruk zal liggen op algemeen in Nederland voorkomende paddenstoelen met extra aandacht voor West-Brabantse soorten. Naast de summiere maar benodigde biologie zal er aandacht zijn voor vorm en herkenning, bijzonderheden, verspreiding en de plaats in onze natuur en cultuur.

Wanneer de lente voor de deur staat beginnen de vogels weer te zingen. Altijd uzelf afgevraagd welk geluid er nu hoort bij welke vogel of gewoon gefascineerd geweest in hun uiterlijk of gedrag? Dan is dit de workshop voor u.

In 4 lesavonden en 2 excursies laten we u een kijkje nemen in de fascinerende wereld van de vogels. Hun uiterlijk, gedrag, geluid, het plekje in onze natuur en meer kunt u verwachten in deze workshop.

Natuurworkshop

Deze afwisselende workshop behandelt een grote variatie aan natuurlijke processen en is gericht op in West-Brabant voorkomende soorten. Alle belangrijke groepen zoals zoogdieren, insecten, planten en paddenstoelen komen aan bod. Deze workshop is een must voor de natuurliefhebber.

Scharrelkids:

Spelen in de natuur is goed en gezond voor kinderen. Toch spelen kinderen 50% minder buiten dan twintig jaar geleden. Veel kinderen en ouders weten niet meer hoe leuk het is om buiten te spelen. IVN organiseert daarom een korte cursus voor ouders, grootouders en kinderen.

Steeds meer kinderen groeien op in een stedelijke omgeving, buiten is ver weg. En dat terwijl contact met de natuur heel belangrijk is voor opgroeiende kinderen. Want buitenspelen stimuleert de creativiteit en is gezond, omdat kinderen meer bewegen en frisse lucht inademen. Of het nu lente, zomer, herfst of winter is: in een groene omgeving kunnen kinderen hun energie kwijt en leren beter risico’s inschatten.

Belangstelling bij kinderen voor de natuur komt niet helemaal vanzelf. Ze hebben een zetje nodig. En daar hebben ouders en grootouders een belangrijke voorbeeldfunctie in. Speciaal voor (groot)ouders en opvoeders biedt IVN daarom de cursus Scharrelkids aan. Vol met tips en informatie over natuur en natuurbeleving voor kinderen, waardoor het makkelijker en leuker wordt om erop uit te gaan.

IVN Roosendaal biedt ouders, grootouders en andere opvoeders die willen leren hoe ze leuk en zinvol met hun kinderen in de natuur kunnen spelen een gratis cursus aan. Het bijzondere aan de cursus: volwassenen en kinderen volgen hem samen.