Werkgroep Vlindertuin Norg

Achter Café Zwaneveld ligt de Vlindertuin Norg. Sinds 2005 is dit een oase van bloemen en planten en een tehuis voor vlinders, bijen, libellen, kikkers en andere amfibieën. De werkgroep beheert deze oase.

De werkgroep

We werken van het voorjaar tot en met het najaar hard aan het onderhoud van de vlindertuin en enkelen van ons gaan ook in de winter door. In 2022 hadden we elf vrijwilligers. We zoeken enthousiaste mensen die met ons in de vlindertuin willen werken. Groene vingers is een pre, maar als je goed kunt ruiken en humor en een warm hart voor de natuur hebt, dan ben je van harte welkom! Meer weten? Kijk bij contact.

Aan het werk in de vlindertuin

Elke vrijdag werken we in de tuin en doen wat er gedaan moet worden. Meestal zijn vijf tot zes leden aanwezig. We werken meestal in de middag van 13.00 uur tot 16.00 uur en in de zomer werken we in de ochtend van 09.00 uur tot 12.00 uur. Wij pauzeren om bij te praten en koffie of thee te drinken. Dat kopje koffie of thee wordt aangeboden door Zwaneveld en IVN Roden-Norg. Wij zorgen om beurten voor iets lekkers.

Het werk

Winter

In de wintermaanden begint een klein clubje vrijwilligers met snoeien. Dat zijn meestal de mensen die het zware werk kunnen doen. Het is prettig dat er dan weinig mensen in de tuin zijn en we veilig met onze machines kunnen werken. De wintermaanden gebruiken we ook voor de eerste bemesting van de tuin zodat de planten een stevige boost meekrijgen. De vijver krijgt nu een onderhoudsbeurt, zodat er later geen verstoringen zijn voor bijvoorbeeld de eitjes van de libellen, salamanders en kikkers.

Voorjaar

Begin april beginnen we met verplaatsen van planten, weghalen van onkruid en mos, paden goed begaanbaar maken, zodat we een goed overzicht hebben wat er groeit en bloeit. Twee tot drie keer per jaar scheren we de heggen. We maken onze eigen compost, eerst in de ton en daarna in de bakken.

Winterwerk in de tuin
Zomer

De hele zomer houden we de tuin bij door het onkruid op paden en borders te verwijderen en de planten bij te werken.

Herfst

De herfst geeft ons weer de ruimte om plantresten en zaden op te ruimen zodat we er het volgend jaar weer plezier van kunnen hebben

De cirkel is rond. Een heel jaar in een prachtige tuin waar van alles te zien, te ruiken en te onderzoeken valt.

Monitoren

In 2022 zijn we voor het eerst gaan monitoren. Wekelijks houden we in een schriftje bij welke soorten vlinders, bijen en andere dieren we waarnemen (inventarisaties).