Opzetten paddenwand aan de Broekweg in Holten

Rijssen Enter 11 februari 2024

Het is zaterdagmorgen 10 februari, rond 09.45 uur, als we aankomen op de Broekweg.
Deze morgen zal de paddenwand worden geplaatst.
Elk jaar, medio februari wordt deze wand door vrijwilligers geplaatst.
Omdat het erg zacht weer was, en redelijk vochtig, dus de kans aanwezig is dat de padden en salamanders beginnen met de trek, is de plaatsing een week vervroegd.
Bij aankomst was de gleuf al gegraven en de paaltjes met draad geplaatst.

Deze klus wordt al ruim 20 jaar door Gruen Hoolt’n en dan met name door Gait Rensen gedaan, een vrijwilliger van het eerste uur.

Rond 10.00 uur waren de meeste (IVN)vrijwilligers aanwezig en werd er begonnen met het plaatsen van de wand. Deze worden met nietjes aan de staaldraad vastgeniet en daarna het onderste stuk van de wand ingegraven.
Een mooie klus, vooral als je met een groot aantal vrijwilligers dit doet.

Na een half uurtje klonk de kreet “Koffie” en verzamelde iedereen zich bij de “koffietafel”.

Door zorg van Jetty Dorresteijn, werd er genoten van een heerlijke bak koffie/thee met een lekkere koek.
Ook zij doet dit werk al meer dan  20 jaar en is samen met Gait de stuwende kracht achter het project Paddenwand.
En na deze 20 jaar is het moment dan ook gekomen, dat hun taken worden overgenomen door andere vrijwilligers, maar uiteraard zullen ze beide betrokken blijven bij deze activiteit.

Na de koffie werden de werkzaamheden hervat en zo rond 11.30 uur was de wand geplaatst.
Het enige wat er toen nog moest gebeuren was het ingraven van de emmers.
Om de zoveel meter wordt een emmer ingegraven, met de rand gelijk aan het maaiveld.

De padden en salamanders die zo uit het bos komen, en willen oversteken, lopen langs de wand en vallen dan in de emmer. Voor muizen die per ongeluk in een emmer terecht komen, wordt er een stok geplaatst, zodat ze via deze stok uit de emmer kunnen kruipen.
Elke dag om 09.00 uur en 21.00 uur worden de emmers gecontroleerd door vrijwilligers en de aanwezige padden en salamanders geteld en daarna aan de overkant van de Broekweg, in de sloot geplaatst.
Hiervoor is een vlonder geplaatst.

Dat het plaatsing geen dag te vroeg kwam, blijkt wel dat de eerste dag, ‘s avonds al 13 padden en 1 salamander werden overgezet.
De volgende ochtend zelfs 14 padden en 71 salamanders!!!!

De telresultaten worden nauwkeurig genoteerd en deze kunt u vinden op de site van de paddentrek en wel op www.paddentrekholten.nl/