Bomen en struiken

Heide onderhoud met Tourclub Rijssen

Rijssen Enter 27 januari 2024

Het is zaterdagmorgen, 08.30 uur.
Het heeft vannacht gevroren zodat de ruiten van de auto eerst gekrabd moeten worden. In de auto een grote verzameling schoppen, zagen en handschoenen. Want het is de 4e zaterdag van de maand, dus gaat de bos- heidegroep van het IVN aan de slag met het verwijderen van opslag op de 2e heide aan de Brekeldlaan.
Vandaag krijgen we ondersteuning, vandaar het grote aantal gereedschap.
De Tourclub Rijssen komt ons met een 35-tal personen ondersteunen.
Want wat wil het geval: afgelopen zomer  hield de tourclub een mooie fietstocht, en ze waren op zoek naar een plek om te pauzeren en gelijk een sanitaire stop te maken.
Leden van het IVN hebben er toen voor gezorgd dat dit mogelijk werd gemaakt bij de Informatieboerderij ’n Witten op de Borkeld.
Als tegenprestatie bood de TCR toen aan om een keer te helpen met het heideonderhoud.
Dat hebben we geweten. Om 09.00 uur werd er verzameld bij de parkeerplaats op de 2e heide.
Na een korte uitleg door een bestuurslid ging men aan de slag.
Leden van de bos- heidegroep hadden allemaal een geel hesje aan en namen een groepje onder hun hoede.
Driftig werd er gewerkt en de nodige bramenstruiken, bremstruiken, dennenbomen en ander spul verwijderd. Alleen de jeneverbes werd gespaard.
Al het gesnoeide materiaal werd op hopen gegooid en zal door de gemeente worden opgehaald.
Rond 10.30 uur was er koffie/thee en een lekkere koek. Een klein groepje had pech, want die werkten aan het eind van het terrein en toen zij op de parkeerplaats kwamen was de koffie helaas al op. Gelukkig was er nog wel thee.
Na een korte pauze ging men weer aan de slag.
Rond 11.30 uur werd er gestopt en al het gereedschap weer ingezameld.
Daarna begaf men zich naar de Hobbieboerderieje aan de Albertsdijk waar een lekker drankje klaar stond.
Om 12.15 uur kwam de carteraar met heerlijk broodjes hamburger.
Dat ging er na al dat harde werken goed in.
Rond 12.45 uur ging iedereen met een voldaan gevoel huiswaarts.
Als IVN hadden we het idee dat de meeste deelnemers wel te porren waren voor een herhaling. Daar zouden we erg blij mee zijn.

Toerclub, bedankt.