Verslag thema-avond:
Duurzaamheid, wat kan ik zelf doen?

Oost Achterhoek 15 maart 2024

Verslag thema bijeenkomst “Duurzaamheid, wat kan ik zelf doen?”
in Natuurpark Kronenkamp in Neede
op 14 februari 2024

Door: Lies Jacobs
In Natuurpark Kronenkamp is de spreker Ing. Henk Kip. Dhr. Kip heeft een technische achtergrond in de installatietechniek en is ook docent aan MBO- en HBO-opleidingen in deze branche. Hij is er allang van overtuigd dat het anders moet en zeer gemotiveerd om zijn kennis over te dragen en te delen.

Allereerst laat hij ons een filmpje zien dat begint bij de oerknal. Waterstof en helium komen hierbij vrij. Om de nietigheid van de aarde aan te tonen laat hij ons een kraaltje en een grote ballon zien, die de aarde en de zon verbeelden.
Via het ontstaan van de zon (6 ½ miljard geleden) en de aarde ( 4 miljard jaar) gaan we met grote stappen door naar het ontstaan van het leven op aarde. Dat is pas mogelijk als de aarde afgekoeld is en zich zuurstof gevormd heeft. De planten die dan zo’n 60 miljoen jaar geleden kunnen ontstaan, vormen de fossiele brandstoffen ( kolen, olie en gas) die we in de laatste drie eeuwen aan het opstoken zijn. Vanaf de publicatie van het rapport van Rome dringt deze werkelijkheid tot ons door. Niets doen is geen optie meer, klimaatverandering is een bedreiging voor ons leven op aarde.

Verduurzaming

Ontwikkelingen om het tij te keren zijn in gang gezet, maar private partijen investeren pas als het financieel interessant wordt. De overheid is niet altijd consistent, zoals ook de discussie omtrent de salderinsgregeling laat zien. Wat kun je zelf doen en waarom zou je dit willen?
In de privésituatie wensen we verduurzaming voor meer behaaglijkheid en wooncomfort, om de energielasten betaalbaar en de eigen woning waardevol en verkoopbaar te houden en natuurlijk voor de toekomst van kinderen en kleinkinderen.

Trias energetica

De trias energetica is een drie stappen strategie om tot een duurzaam gebouw te komen: 1. Besparen, 2. Duurzame bronnen gebruiken en 3. Fossiele energie efficiënt gebruiken.

1. Besparen. Dakisolatie, gevel-en vloerisolatie, isolerende beglazing, kieren en naden dichte, waterbesparing en vervangen van oude apparatuur zijn de te nemen besparingsmaatregelen.
  2. Zonnepanelen, zonneboilers, warmtepompen, warmteterugwinning en groene energie (biomassa bestaande uit rest- en afvalhout, dus niet importeren uit bijv. Estland!) zijn de duurzame bronnen.
  3. Fossiele energie efficiënt gebruiken betekent zuinige apparatuur en verlichting, HR-ketel, leidingisolatie, warmteterugwinning, lage temperatuurverwarming, vloer- en wand verwarming.

Wat kun je zelf doen

In een 12 stappenplan legt de spreker ons tenslotte uit waarop we bij de aanschaf van een warmtepomp moeten letten. Het zorgvuldig doorlopen van dit stappenplan kan tegenvallers en teleurstellingen voorkomen. Dit stappenplan is een proces met veel technische gegevens en keuzes, maar voor een aantal bezoekers zeker belangrijk.

De 15 aanwezigen hebben in een behaaglijk warm gebouw (waarin zoveel mogelijk energie zelf opgewekt wordt en dat voorzien is van de nieuwste snufjes) een boeiende en inspirerende lezing gevolgd. In een leuk contact met de zaal konden vragen gesteld worden en ongetwijfeld zijn er ideeën ontstaan om zelf weer een stapje richting verduurzaming te zetten.

Voor wie zich verder wil oriënteren en wie wil weten welke subsidieregelingen er zijn kan de gemeentelijke websites hierover raadplegen of
www.verbeterjehuis.nl
www.energieloketachterhoek.nl