Maak je natuurervaring beeldend door te schetsen

Noordwest-Overijssel 26 mei 2022

De afgelopen 5 weken hebben 9 IVN’ers onder de bezielende leiding van Rietje Veltkamp de cursus Schetsen in de Natuur gevolgd.

Bepakt met schetsboek, potlood, aquarelverf, water en klapstoeltje gingen de deelnemers op pad door het mooie gebied rondom Steenwijk. Van waterrijke gebieden via bosgebieden naar rietvelden, alle biotopen in de omgeving werden aangedaan. De natuur als onderwerp van je schets. Ruim anderhalf uur lang kijken en schetsen.

Met alleen kijken ben je er nog niet. Perspectief, vlakverdeling en kleurgebruik zijn medebepalend voor het resultaat. Belangrijke onderwerpen die tijdens de cursus aan de orde zijn gekomen. Rietje gaf per onderwerp een korte introductie van de theorie, beeldend voorzien met haar eigen schetsen en die van inspirerende beroemde schilders. Daarna ging iedereen op eigen niveau aan de slag. De ene deelnemer had al jarenlange olieverf ervaring, de andere tekende voor het eerst sinds kindertijd. Per persoon gaf Rietje tips en tools. Aan het eind van de schetsmiddag volgde feedback en werd huiswerk voor thuis meegegeven.

HuiswerkDe cursus is nu afgerond. De aanwezigen zijn zo enthousiast, dat het idee is ontstaan om elke maand samen in de natuur te schetsen. Per WhatsApp wordt een locatie afgesproken waar samen kan worden geschetst en waar je elkaar van feedback kan voorzien.

Wanneer: elke eerste dinsdag van de maand, beginnend op 2 augustus 2022
Locatie: fietsafstand rondom Steenwijkerland, per WhatsApp meegedeeld.
Voor wie: IVN/KNNV leden met elk schetsniveau.
Deelname: gratis voor IVN/KNNV leden, maximaal 10 personen.

Ook geïnteresseerd? Meld je dan aan bij Rietje via info@rietjevelkamp.nl

Later in het jaar wordt een nieuwe (betaalde) cursus gehouden waarbij Rietje weer technieklessen verzorgd.

Bomen schetsen