Werkgroepen

Vrijwilligers met hart voor de natuur werken samen in verschillende werkgroepen

CNME

In het Centrum voor Natuur en Milieu Educatie werkt het IVN samen met andere organisaties om via scholen kinderen bewuster te maken van de natuur. Ook particulieren kunnen hier terecht voor advies, educatief materiaal, lesbrieven, leskisten en nog veel meer.

Cursussen

Regelmatig worden korte of langere cursussen georganiseerd voor leden en niet-leden.

Fotografie

De leden willen elkaar versterken in het maken van mooie natuurfoto’s en die zo mogelijk exposeren.

Jeugdnatuurclub De Sallandse Heuvelrug

Ben je graag buiten? Vind jij dieren en planten leuk? Vind jij de maan en de sterren ook zo mooi? Kortom ben je nieuwsgierig wat er allemaal buiten aan heel grote en kleine dingen te zien en te ontdekken valt? Ben je tussen de 8 en 12 jaar? Dan is de Jeugdnatuurclub De Sallandse Heuvelrug echt iets voor jou.

Natuurgidsen

Wij verzorgen maandelijks een (dia)lezing, wandeling of fietstocht. Daarnaast verzorgen wij ook excursies of lezingen op verzoek.

Natuurlijk puur

Samen met de deelnemers (jong en oud) in het groen genieten van de rust, ruimte en het reliëf. De verbinding met de natuur laten ontstaan en kijken wat er aan eetbare wilde planten, vruchten, zaden, vergeten groenten en paddenstoelen te vinden is.

Opsporen en redden

Wij willen grondeigenaren helpen bij het voorkomen van slachtoffers tijdens werkzaamheden op hun perceel. We willen met behulp van een drone een bijdrage leveren aan het opzoeken van dieren, zoals weidevogels, nesten en jongen, maar ook jonge reeën en andere dieren die zich bevinden op akker- en weilanden.

Planten,  Vogels,  Geologie,  Paddenstoelen

Vier werkgroepen die elk met hun eigen belangstelling de natuur in trekken om samen te genieten en kennis op te doen.

Reptielen en amfibieën

Inventariseren en beschermen is het doel van deze werkgroep.

Spinsels

Deze werkgroep verzorgt viermaal per jaar het afdelingsblad ‘Spinsels’.

Tuincoaches

Met slimme en soms kleine aanpassingen in onze tuin maken en houden we onze omgeving leefbaar, divers en gezond. Bent u op zoek naar tips om uw tuin te vergroenen? De tuincoaches van gemeente Hellendoorn kijken graag met u mee.

Vrijwillig natuurbeheer

Wij helpen bij het onderhoud van het landschap, bijv. op de heide.