Opsporen en redden

De afdeling IVN Hellendoorn-Nijverdal wil een bijdrage leveren aan het beschermen van dieren in het wild. Daarom hebben we een nieuwe werkgroep opgericht met de naam O&R, wat staat voor Opsporen en Redden.
Wij willen grondeigenaren helpen bij het voorkomen van slachtoffers tijdens werkzaamheden op hun perceel. We willen een bijdrage leveren aan het opzoeken van dieren, zoals weidevogels, nesten en jongen, maar ook jonge reeën en andere dieren die zich bevinden op
akker- en weilanden.

Hiervoor hebben we een drone aangeschaft die is toegerust met een thermische camera. De drone speurt landbouwgrond af met die thermisch camera, waarmee ze de warmte van de nesten en dieren herkent. Bewerkers van percelen merken nesten of dieren niet altijd op, waardoor ze vaak vernietigd worden. De drones kunnen de nesten en dieren detecteren en sturen de coördinaten door. Ook is het voor roofdieren moeilijker om de nesten te vinden, omdat de drones geen geurspoor achterlaten.

De dieren of nesten van boerenlandvogels worden door vrijwilligers in veiligheid gebracht of de betrokken grondeigenaren houden bij hun werkzaamheden rekening met de nesten. De vrijwilligers zullen getraind worden en er zullen indien nodig ook dronepiloten worden opgeleid. We maken bij het vastleggen gebruik van de ‘Boerenlandvogelmonitor’ van Landschap Overijssel. Alle betrokkenen kunnen hierop de locaties van nesten invoeren en bekijken.

Er wordt een werkgroep gevormd die op afroep beschikbaar is en zorgt voor het opsporen en redden van dieren die het slachtoffer dreigen te worden van werkzaamheden.

Er is voor de aanschaf van de drone al €13800,- toegezegd door: Natuur en Milieu Overijssel, Nationale Postcode Loterij, het Dinamo Fonds, stichting Samen, SBNL Natuurfonds en het Cultuurfonds.

Wij zoeken nog vrijwilligers
Mocht jij geïnteresseerd zijn, meld je dan aan. We kunnen nog veel vrijwilligers gebruiken
zowel in de organisatie, het veldwerk of als dronepiloot.
We zoeken naar vrijwilligers met kennis van weidevogels en ander wild. Maar ook als
die kennis (nog) ontbreekt, kunnen we je als vrijwilliger gebruiken.
Percelen moeten verkend worden, in het veld moet het wild indien nodig in veiligheid
gebracht worden, nesten moeten vastgelegd worden, er moet contact worden gelegd
met perceeleigenaren.

Lijkt het jouw een leuke klus of wil je meer weten:
Meld je aan bij ondergetekende:
Jos Wennemers,   06 – 3988 8343      j.wennemers@home.nl

Alle foto’s: Hans Hoppen