Paddenoverzet Zunasche Heide 2024

Hellendoorn-Nijverdal 7 februari 2024

“Tjilp, tjilp, tjilp.” Het voorjaar is duidelijk op komst. De eerste vogels oefenen aarzelend hun liedjes.
Maar dit geluid komt niet vanuit de bomen. Het komt uit de emmer die ik in mijn hand heb. Een emmer vol opgewonden Padden, die ik zojuist opgeraapt heb om ze veilig naar de overkant van de straat te zetten. De grote zijn de vrouwtjes, de kleine de mannetjes en ze tjilpen er vrolijk op los.

Ze komen vanuit het bos, waar ze de winter onder de grond hebben doorgebracht en zijn, nu de schemering invalt, op weg naar de plassen van de Zunasche Heide. Daar zetten de vrouwtjes hun eitjes af, de mannetjes zijn er als de kippen bij om die vervolgens te bevruchten. Hun getjilp beschouwen we als bedankjes voor onze hulp. Die bedankjes gelden vast ook voor alle Kleine watersalamanders en Bruine-, Groene- en Heikikkers die veilig mee verhuizen.

Hier de aantallen van vorig jaar:
Paddenoverzet Zunasche heide 2023

Sinds 2 februari 2024 zijn we weer bezig padden en andere dieren veilig over te zetten!

Helaas vonden we op de weg ook weer een aantal die de oversteek niet gehaald hebben. Inmiddels is er aan weerszijden van de weg een opvangscherm langs de Ligtenbergerweg geplaatst. Om de 20 m staat een emmer waar ze al langstrekkend in vallen. Een grote groep mensen haalt ze daar uit en zet ze – na telling – veilig over.
Ook de terugkeerders – na de eiafzet keren veel padden en kikkers direct terug naar het bos – worden opgevangen en veilig overgezet.
Eind maart lopen de aantallen fors terug. Vanaf 22 maart is besloten met de overzet te stoppen.

Klik hier voor een overzicht van alle overgezette dieren in 2024.

Paddenoverzet-Zunasche-heide-2024