Geologisch-prehistorische wandeling

Zondag 28 april 2024 is er gelegenheid om onder leiding van Wil Schins een geologisch- prehistorische wandeling rondom Eijsden te maken.
Vertrek om 13 uur (terug rond 16 u) vanaf het Vroenhof te Eijsden. Parkeren kan daar, maar ook tegenover het nabijgelegen adres Stiegel 15.
Eijsdenaar Wiel Schins is bekend van de TV-documentaire “Geologie van een dorp” en vele boeken en artikelen op dit gebied. Hij is voorzitter van de Nederlandse Geologische Vereniging afd. Limburg.

De Eijsder Beemden, langs de Maas, is niet alleen een mooi natuurgebied. Er is hier ook veel te vertellen over geologie, d.w.z. het ontstaan van het landschap en welke aardlagen zijn verborgen in de ondergrond. Hier langs de Maas werden ook zeldzame fossielen gevonden. We zien de indrukwekkende kalksteenrotsen van de St. Pietersberg en vragen ons af hoe die “berg” is ontstaan. Natuurlijk zien we ook de Maas, die bepalend was voor het ontstaan van ons “heuvellandschap”. Een prima plek ook om de historie te vertellen van het denken over evolutie. We zijn namelijk dicht in de buurt van de wereldwijd spraakmakende vondsten van de Mosasaurus. Heeft u al eens een wervel van zo’n zeemonster in uw hand gehad…?! In de verte van het Savelsbos kunnen we de Henkeput aanwijzen. Dit diepe gat in de grond vormde voor Eijsdenaar Eugène Dubois in 1886 aanleiding om naar de ontbrekende schakel tussen aap en mens te gaan zoeken. Hij zette daarmee het wereldbeeld op zijn kop. Heeft u weleens het wereldberoemde schedeltje van Dubois in uw hand gehad…?! Ook wordt gesproken over vuursteen, waarmee de eerste mensen in Eijsden hun gereedschappen maakten. De wandeling begint bij de grafsteen van vader Jean Dubois en is doorspekt met nog andere facetten van de wereldgeschiedenis, die Eijsden geschreven heeft.

Gids Wiel Schins, zelf woonachtig te Eijsden, zal vele aspecten uit de aardgeschiedenis en de geschiedenis van de mens bespreken en laten zien. Begonnen wordt bij het graf van de vader van Eugène Dubois, de Eijsdenaar die de wereld honderd jaar geleden liet zien dat mens en aap van eenzelfde voorouder afstammen. Eerder al had men in de nabijgelegen Pietersberg de resten van Mosasaurus gevonden en de wereld moest als een schok ervaren dat er zoiets bestond als evolutie van het leven. Zesduizend jaar geleden legden de eerste boeren uit dit gebied de vuursteenmijnen aan, nu de best onderzochte en bekendste ter wereld. En om het wereldverhaal te completeren , op het eind van de Eerste Wereldoorlog stond de vluchtende Duitse keizer hier op het treinstation te wachten. Ruim twintig jaar later begon voor ons gebied de Tweede Wereldoorlog doordat het nabij Eijsden gelegen fort werd ingenomen en de Duitsers massaal door het dorp trokken, de Maas over naar België. Tijdens de wandeling door de prachtige natuur wordt de geologische opbouw besproken, ziet u de indrukwekkende nu blootgelegde kalksteenrotsen met hun vuursteenlagen en de gids zal u fossielen laten zien en vuurstenen werktuigen, in dit gebied gevonden, maar die nog vele raadsels oproepen. Deze wandelexcursie is een prachtige illustratie van de relatie tussen mens en landschap, door tientallen eeuwen heen en zogezegd, doorspekt van wereldgeschiedenis.

vroenhof
Vroenhof