Stadsreus in tuin waargenomen

Tijdens een wandeling in Hanneke’s Pluktuin in Biddinghuizen zag ik vele soorten vlinders vliegen. Op een bepaald moment viel mijn oog op een groot insect die op het herfstmunt aan het foerageren was. Door de grote en de vele kleuren was mijn interesse gewekt. Bij nader onderzoek bleek het de stadsreus (Volucella zonaria) te zijn, nog nooit eerder van gehoord. De stadsreus is een zweefvlieg ter grootte van 2-2.5 cm, en lijkt veelal op een wesp wordt ook wel hoornaarzweefvlieg genoemd, maar het is geen wesp.
Kenmerkend zijn de zwarte dwarsstrepen op het brede bruinoranje achterlijf en een gele streep over de kop.
Ook heel bijzonder is dat de stadsreus niet wordt aangevallen als zij het nest van wespen binnengaat om daarin eieren te leggen.
Voordat zij het wespennest ingaat gaat ze zich eerst poetsen om geuren kwijt te raken om de wespen niet te alarmeren.
Als de eieren zijn gelegd kruipt ze ongehinderd het wespennest uit.
Wanneer de eieren uitkomen eten de larven (maden) de dode aanwezige wespen en afval op. De larven verblijven in de winterperiode in het nest om te overwinteren. In het voorjaar verpoppen ze zich en komt er een nieuwe generatie stadsreuzen. De stadsreuzen komen in de maanden juni tot oktober voor in tuinen op zoek naar voedsel. Ze bijten of steken niet en zijn niet schadelijk en hoeven niet bestreden te worden. Het was een zeldzame soort, maar door de opwarming wordt deze soort uit het zuiden vaker waargenomen.
Het is een zeer imposante zweefvlieg  om waar te nemen en te bestuderen in uw tuin.

Lykele Zwanenburg juli 2023