April 2022 – Spring is in the air

Na de zonnigste maartmaand ooit gemeten kregen we in april met heel ander weer te maken. In een paar weken tijd hebben we alle seizoenen gehad. Van lente naar zomer met 20 graden, daarna koud en grijs met zelfs sneeuw en behoorlijke nachtvorst. Vervolgens herfst met regen en hagel en dan nu, we zijn halverwege april weer lente.

Lente is afgeleid van het woord 'lang'. Lente betekent oorspronkelijk ‘het lengen der dagen’ en dat is precies wat er in het voorjaar gebeurt.

Het is mijn favoriete seizoen, de lente. Dan ontwaakt de natuur uit zijn winterslaap. Voor mij is dit elk jaar even wonderlijk en bijzonder. Alles komt in bloei en nieuw leven kondigt zich aan. Spring is in the air!  Ook in het Wisentbos kijk je je ogen uit. Wat is er veel te zien.

KLeinHoefbladEen bijzonder plantje is het klein hoefblad. Een vroege voorjaarsbode, waar je vrolijk van wordt. De plant is een pioniersplant die zich vooral op nieuwe gronden goed thuis voelt. Het speciale aan dit plantje is dat eerst het bloemetje verschijnt en pas later de bladeren.  De plant behoort tot de naaktbloeiers. De knopjes zijn in de zomer daarvoor al ontstaan, in de oksels van de bladeren, en groeien als eerste uit.  Elke stengel draagt een bloemhoofdje met een doorsnee van 2-3 cm. Het centrum van het bloemhoofdje bevat 30-40 mannelijke buisbloemen. Aan de rand zijn daar omheen ongeveer 300 vrouwelijke smalle, draadvormige lintbloempjesKlein hoefblad is een goede drachtplant. Ze wordt bezocht door vele insecten. Bestuiving vindt plaats door bijen en vliegen, die de plant graag bezoeken. Klein hoefblad is een belangrijke bron van nectar en stuifmeel voor bijen.

Een andere mooie struik die ik aantref langs de Wisenttocht is de gewone vogelkers. Wat vooral opvalt zijn de trossen met witte bloemen. Ze staan aanvankelijk rechtop en buigen later naar beneden. Aan de bloemen is goed te zien dat het regelmatige, vijftallige bloemen zijn met veel meeldraden. In het midden is het stempel zichtbaar. De vogelkers bloeit in april en mei en geeft veel nectar aan de insecten.

Amerikaanse vogelkersDe gewone vogelkers moet je niet verwarren met de bospest of de Amerikaanse vogelkers. Vooral te herkennen aan glanzende, leerachtige bladeren. Deze is pas 100 jaar in Nederland. Zoals de naam al verraad, is deze vogelkers in de jaren twintig van de vorige eeuw geïntroduceerd. Inmiddels is de exoot op sommige plaatsen een plaag geworden en wordt deze niet meer aangeplant, maar bestreden.

Over het water hoor ik de meerkoeten hun territorium al veiligstellen. Ze hebben hun eerste nestje veilig kunnen uitbroeden Nu zwemmen ze met twee kleintjes gewoon dichtbij het nest van een zwaan. Die kleine meerkoetjes met hun rode snaveltjes zijn prachtig! Ze kunnen wel 3 nestjes in een jaar hebben.

Broedende zwaanIn het riet heeft ook een zwanenpaartje een plek gevonden. De knobbelzwaan is een grote sierlijke witte watervogel met een geheel wit verenkleed. Jonge knobbelzwanen komen in twee varianten voor: met een bruin verenkleed en een wit verenkleed. De knobbelzwaan heeft een brede, platte, oranje snavel. Het mannetje heeft een grote zwarte knobbel boven de snavelbasis.

Beide partners van een broedpaar zijn elkaar meestal een leven lang trouw. Sterft één van beide vogels, dan zoekt de ander soms pas na enkele jaren een nieuwe partner. De zwaan broedt van maart-mei. Het vrouwtje legt per jaar 5-7 eieren. Ze broedt die in 36 dagen uit. In het riet zit de knobbelzwaan op een groot nest van takken, riet en plantaardig materiaal dat door de mannetje fel wordt verdedigd met de kop naar achter, opgezette vleugels en een sissend geluid. Ze broeden vanaf het derde of vierde jaar.

Op het open water beginnen de futen met hun indrukwekkende paringsdans. Eén element van deze balts zie je vaak, zoals het kopschudden. Dit blijven futen doen als ze gepaard zijn, het dient de paarband; je ziet het ook nog na het leggen van de eieren. En dat moois allemaal te zien in dit bijzondere natuurtheater, gewoon vlakbij om de hoek.

Johan Bonsink