Bijen

Verslag Opendag Natuurtuin Rijswijk 9 juli

Delft 12 juli 2023

Zondag 9 juli

Bij aankomst even na eenen, was het nog warm en ieder aanwezig keek geregeld naar boven, houden we het nog droog? Alvorens de wandeling startte was er eerst een presentatie over insecten, welke allemaal zijn aangetroffen in de natuurtuin. 180 foto’s verder konden we weer naar buiten, het was al beduidend koeler geworden en een eerste enkele regendruppel viel al.
De excursie werd door onze IVN gids Elly gehouden. Een tiental geïnterneerde werden na het luiden van de bel, mee op ontdekking genomen, afhankelijk van de ontwikkelingen in de lucht zou de wandeling al dan niet worden aangepast.

Mede door de gegeven presentatie over insecten kon het in het begin dan ook bijna niet, niet over insecten gaan. Maar naar mate de wandeling vorderde, des te meer het over de planten en bomen ging.

Zweefvliegen en stadsreus

Bij aanvang van de wandeling lieten diverse zweefvliegen, hommels, torren zich zien. Ook de stadreus liet zich bewonderen. Deze lijkt op een enorme bij of misschien op het eerste gezicht op een hornaar, maar tijdens de presentatie hadden we geleerd dat vliegen ronden ogen hebben en bijen, wespen en hommels niet, deze stadsreus heeft ronde ogen. Leuk om het geen geleerd gelijk in de praktijk toe te passen bij een determinatie.

Voelen, kijken en ruiken

Bij de kardebollen (helaas) nog niet in bloei, is stil gestaan bij de verspreiding van de plant, maar ook de waterbekkens die deze plant heeft. Daarna was het de beurt aan de elzenhaantjes, ten minste de sporen van deze kever, een wereld ging open voor menig deelnemer aan de wandeling.

Naast boeiende vertelling over de diverse planten en bloemen, moet er ook beleefd worden, voelen, kijken en ruiken, de zintuigen werden geprikkeld. Er was veel interactie, er werden veel vragen gesteld en met aandacht geluisterd en bewonderd.

Op het einde van de wandeling waren ook nog twee imkers die het een en ander vertelde over hun werk en dit alles met een enkel drupje.

Tekst & foto’s: Johan van Torp