Terugblik Ledenactiviteit 21 Mei

Amsterdam 26 mei 2022

Op zaterdag 21 mei was de IVN ledenmiddag. En wat was het heerlijk! Niet alleen het weer werkte mee maar we hebben veel interessante natuur gezien, een fietstocht gemaakt en zijn gezellig naar de boerderij geweest. Hieronder een terugblik op een geslaagde dag!

LedenactiviteitLangzaam druppelen de leden binnen in de IVN Natuurtuin in Diemen. We worden meteen begroet door kwakende kikkers. Verscholen achter in Diemen, tegen het spoor, is deze bescheiden tuin echt een pareltje. We worden hartelijk ontvangen door Carry en Janny met koffie, thee en een koekje en we krijgen een kleine geschiedenisles over deze plek.

LedenactiviteitDan gaan we over tot de orde van de dag, namelijk: insecten zoeken. Ronald Rave, onze insectenman, laat ons zien hoe je insecten vangt en kun bestuderen in speciale bakjes met een loep in de deksel. Er is genoeg interessants te ontdekken in de tuin. Zo spot voorzitter Jacky al vrij snel de eerste waterjuffer.

LedenactiviteitHij is echt prachtig. Of eigenlijk moet ik zeggen…zij. Want ondanks de opvallende kleuren die je vaak bij mannetjes ziet blijkt dit een dame te zijn. En wel van de variabele waterjuffer volgens Ronald. Wat fijn als er een kenner bij is 🙂

LedenactiviteitNiet lang daarna spotten we nog een behendige vlieger. Maar deze is groter. Het is een platbuik libel. Weer een vrouwtje. Libellen en juffervrouwtjes blijven liever wat beschut om te voorkomen dat ze zomaar door ieder mannetje achterna gezeten worden. De dames komen vooral bij het water om te paren en eitjes te leggen. En jawel, even later verschijnt ook man platbuik en zien we een snelle paring.

LedenactiviteitTerwijl we veel plezier hebben met de insecten staat ineens meneer Ton achter ons van de naastgelegen buurtmoestuin. Hij heeft een heuse Rode Amerikaanse rivierkreeft in zijn handen. Wat gaaf! Gefascineerd bestuderen we de kreeft die erg mooi is, maar eigenlijk schadelijk voor onze Nederlandse natuur. Zo legt meneer Ton ons uit. Dan verdwijnt hij weer mét kreeft.

Ledenactiviteit

Dan is het tijd om op de fiets te stappen en verder te gaan. We zijn het er unaniem over eens dat we zeker nog eens terug komen op deze bijzondere plek die, voor degene die goed kijkt, bruist van het leven.

LedenactiviteitNa een prachtige landelijke fietstocht, onder leiding van Jeanette, komen we aan bij de Boerderij op IJburg. Een heerlijke landelijke boerderij met veel dieren, een moestuin en een voedselbos. Wat wil een IVN’er nog meer? Vrijwilligster Catherine geeft ons een rondleiding.

LedenactiviteitEn wat valt er veel leuks te ontdekken op deze plek! Ons oog valt al snel op een Hongaars Mangalitsa varken met een wel heel speciaal kapsel. Daarnaast is het schapen knuffelen kippen kijken en buitenspelen. Buitenspelen? Jawel ook volwassenen kunnen lekker buitenspelen. Janneke vertelt je graag hoe je het kind weer in jezelf kunt ontdekken. Houd de website in de gaten!

LedenactiviteitAls afsluiter kregen we nog een libellenlezing van Ronald Rave. In deze boeiende lezing hebben we onder andere geleerd hoe je het verschil tussen een libel en een juffer kunt zien. Zo heeft de kleinere en fijnere juffer een T vormig kopje met aan weerszijde twee ogen. De grotere libel heeft enorme ogen die elkaar (bijna) aanraken. Een libel zit vaak met zijn vleugels wijd en een juffer vouwt de vleugels netjes samen als hij stilzit. En zo ging het nog wel even door met de leuke weetjes. Meer weten over insecten? Ga dan vooral eens mee met Ronald!

LedenactiviteitTot slot was er nog ruimte voor een drankje als afsluiting van een heerlijke dag! Enthousiast geworden? We hebben regelmatig gezellige ledenuitjes. Houd de website in de gaten en dan zien we je graag de volgende keer.

Met vriendelijke groeten van de organisatie door,
Ronald (insecten lezing en excursie), Carry en  Janny (IVN Natuurtuin in Diemen) Jeanette (historische kennis over Diemen en fietsroutes), Catherine (vrijwilliger boerderij IJburg), Ben en Jacky (bestuur IVN Amsterdam)

Tekst: Ramona Falkenreck
Foto’s respectievelijk: Jacky Wetzels, Marjori Hong en Ramona Falkenreck