Nacht van 1 op 2 juli Nationale Nachtvlindernacht

Amsterdam 20 juni 2022

Vlinders zijn prachtige insecten die tot de verbeelding spreken. We kennen allemaal wel het koolwitje of de dagpauwoog. Maar wist je dat er in Nederland meer dan 2000 soorten nachtvlinders voorkomen? Ze leven meer verborgen, maar ze zijn zeker net zo mooi en fascinerend als de dagvlinders.

NachtvlinderJuli is dé maand om nachtvlinders te zien. Vandaar dat de nacht van 1 op 2 juli is uitgeroepen tot Nationale Nachtvlindernacht. Door het hele land worden excursies georganiseerd.

Je kunt echter zelf ook aan de slag om nachtvlinders te lokken. De meest simpele methode is het spannen van een wit laken met een felle lichtbron. Dat is heel aantrekkelijk voor nachtvlinders en werkt als een magneet. Andere soorten komen weer op zoetigheid af. Stroop op de boom smeren kan veel vlinders lokken. Er zijn zelfs hele recepten voor het juiste mengsel om nachtvlinders aan te trekken.

NachtvlinderJe moet er wel wat voor over hebben, want de meeste nachtvlinders verschijnen pas ná middernacht. Maar dan kun je het ook treffen om schoonheden als de Gele Tijger, Groot Avondrood en de Nachtpauwoog te zien. Door het aantal nachtvlinders kun je de kwaliteit van een gebied bepalen. Hoe meer verschillende inheemse planten in de buurt, hoe meer (soorten) nachtvlinders.

Wil je meer weten over nachtvlinders kijken of een waarneming doorgeven kijk dan op:

Foto’s: Ingrid de Winter

Nachtvlinder