Bomencursus IVN Amsterdam 2023 -VOL-

Wil jij meer weten over bomen? Doe dan mee aan de vier seizoenen bomencursus van IVN Amsterdam voor beginners. Je leert over bomen door ze te bestuderen en bekijken in de winter, het voorjaar en de bloeiperiode in mei/juni. Voor de liefhebbers zijn er nog twee bonus lessen in de herfst. Zo kun je bomen het hele jaar rond volgen in hun groei en ontwikkeling.

Vol? Dat is helemaal niet erg!

Deze cursus is helaas nu vol maar wordt meerdere keren per jaar georganiseerd. Er zijn ook leuke bomenwandelingen die georganiseerd worden door IVN-ers. In de winter kun je elke eerste zondag van de maand op pad met Henk en Mien in het Beatrixpark. Daarnaast organiseert Gert Snoei elke maand wel ergens in een park in Amsterdam een wandeling! Hou hiervoor de activiteitenpagina en onze nieuwsbrief in de gaten.

IVN Natuurgids Gert Snoei

IVN Natuurgids Gert Snoei geeft deze bomencursus al vele jaren en dit keer wordt hij geholpen door Inge, Ellen, Elke en Jacky.

Tijdens de cursus leer je de basisbeginselen van bomen: wat is een boom nou eigenlijk? De groei, bouw en fysiologie van bomen komt aan bod. Je krijgt algemene kennis over inheemse bomen in de stad Amsterdam en in het bos. Je leert de belangrijkste inheemse soorten herkennen aan de winterkenmerken, het silhouet, de takken en het blad. Er is aandacht voor bloei, bestuiving en katjes. Ook het voedselbos en tiny forest komen aan bod. De nadruk zal liggen op de inheemse bomen van Nederland.

Opbouw bomencursus

De cursus bestaat uit 8 lessen van ongeveer 1,5 uur. Na elke theorieles volgt een praktijkles in de natuur, een bomenexcursie.

De koude kale Winter

We starten bij het begin ‘Wat is een boom’, hoe werkt een boom. Als je de beginselen kent, kun je bomen beter begrijpen. Tijdens de excursie gaan we naar buiten en leer je anders naar bomen kijken.

• Theorieles donderdag 26 januari 19:30 uur- 21:00 uur
  • Bomenexcursie zaterdagmiddag 4 februari 14:00 uur – 15:30 uur (bij Gert op de schooltuin in Noord)

De sappige Lente

• Theorieles donderdagavond 9 maart 19:30 uur- 21:00 uur.
  • Bomenexcursie zaterdagmiddag 18 maart 14:00 uur – 15:30 uur (bij Gert op de schooltuin in Noord)

Bloeiende bomen in de lente/zomer

• Theorieles donderdagavond 25 mei 19:30 uur- 21:00 uur
  • Bomen excursie zaterdagmiddag 3 juni 14:00 uur – 15:30 uur (bij Gert op de schooltuin in Noord)

Bonus bijeenkomst voor de liefhebbers: De kleurrijke herfst

• Theorieles donderdagavond 9 november 19:30 uur -21:00 uur
  • Bomenexcursie zaterdagmiddag 18 november 14:00 uur – 15:30 uur (bij Gert op de schooltuin in Noord)

Locatie

De theorielessen vinden plaats in het IVN hoofdkantoor. Plantage Middenlaan 2c. De buiten locaties van bomenexcursies zullen op een nog nader te bepalen locatie in Amsterdam plaatsvinden.

De kosten van de cursus zijn 60 euro voor de eerste 6 lessen. IVN Amsterdam leden krijgen 25% korting. De 2 bonuslessen in de herfst zijn kosteloos te volgen. Er is ruimte voor maximaal 15 deelnemers. Meld je nu aan. Deze cursus is voor leden van IVN Amsterdam.

Bomencursus IVN Amsterdam
Waar